Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Hoitaja maksaa kalliisti pysäköintiluvastaan

Olen töissä Päijät-Hämeen keskussairaalassa. Maksan kuukausittain 35 euroa siitä, että pääsen autollani töihin ja saan pysäköimisoikeuden.

Yhden kerran olin unohtanut pysäköintikorttini toiseen autoon ja koska kyseessä oli viikonloppuna tapahtuva yövuoro, jätin autoni ”laittomasti” erään sairaalan yksikön pysäköintipaikalle tietäen, ettei siellä ole toimintaa viikonloppuisin.

Yövuoron päätyttyä autoni tuulilasissa oli pysäköintisakko 50e. Valitin asiasta ja kerroin, että tiesin että autoni oli laittomalla paikalla ja vetosin em syihin.

Sain valitukseeni vastauksen, että minun pitää osata liikennesäännöt ja osata lukea pysäköintiluvat. Olin kuitenkin jo valituksessani kertonut, että tiesin että paikka on laiton ja olin tosiaan unohtanut korttini perheen toiseen autoon.

Ei armoa, valitus hylättiin em syihin perustuen. Ei siinä mitään, olin tehnyt virheen ja maksan sakon.

Päijät-Hämeen keskussairaalan pysäköintialue on Lahden kaupungin tytäryhtiön Lahden pysäköinnin hallussa. Maksan pysäköinnistä vuodessa 420 euroa joka on huomattavasti enemmän kuin esim. pääkaupunkiseudulla. Naistenklinikalla Helsingissä pysäköinti maksaa 330 e/vuosi,. Espoossa 150 euroa ja Hyvinkäällä pysäköinti on ilmaista.

Tämän kaltainen toiminta ei edistä hoitohenkilöstön pysymistä Päijät-Hämeen keskussairaalassa.

Hoitohenkilöstöstä on pulaa koko maassa ja tilanne vain pahenee. Minun työkavereitani tulee töihin pitkienkin matkojen päästä, esim Kouvolasta ja muista ympäristökunnista, jolloin joukkoliikennettä ei voi käyttää, koska sitä ei ole varsinkaan kolmivuorotöitä tekevillä.

Näillä polttoaineiden hinnoilla ja pysäköintimaksuilla Päijät-Hämeen keskussairaala ei todellakaan pysty kilpailemaan työntekijöistä.

Lisäksi Lahti on valittu Euroopan ympäristökaupungiksi vuonna 2021. Kriteereinä valintaan oli, että on ympäristötoiminnan edelläkävijä ja jonka pitäisi toimia esimerkkinä muille kaupungeille.

Lahden kaupungin tytäryhtiö ei kyllä täytä näitä vaatimuksia, sillä korkeiden pysäköintimaksujen lisäksi Päijät-Hämeen keskussairaalan pysäköintihalleissa on ehdoton kielto sähkö/hybridiautojen lataamiseksi, joita pitäisi kestävän tulevaisuuden vuoksi suosia.

Ilmastotavoitteet mainitaan myöskin Euroopan komission valintakriteereissä.

Olisiko Lahden aika herätä siihen, että pätevä hoitohenkilöstö pysyisi Päijät-Hämeessä ja saisimme kaikki tarvitsemaamme hoitoa silloin kun siihen on tarve.

Konkreettisia tekoja tarvitsemme nyt, että pätevä hoitohenkilöstö pysyy Päijät-Hämeen keskussairaalassa eikä lähde edellä mainittujen syiden vuoksi pois sieltä. Itse olen todella tyytyväinen työnantajaani enkä näiden syiden vuoksi haluaisi lähteä sieltä pois.

Mutta nykymaailmassa raha puhuu eikä tämän kaltainen toiminta edistä hoitohenkilöstön pysymistä Päijät-Hämeen keskussairaalassa.

Heidi Lind

Kirjoittaja on kätilö