Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Suojatien ylitys on jalankulkijan ja autoilijan yhteispeliä – yhteispelin takkuilu on kiusallista molemmille

Suojatien ylitys risteyksessä, jossa ei ole liikennevaloja, on jalankulkijan ja autoilijan yhteispeliä, jonka tavoitteena on saavuttaa kummankin osapuolen kannalta suotuisa lopputulos.

Jos lähdetään jalankulkijasta ja hänen käyttäytymisestään, on kehonkieli avainasemassa. Jalankulkijan tulee lähestyä suojatietä reippaasti, sivuilleen katselematta. Varsinkin katsekontaktia autoilijaan tulee välttää aivan viimehetkille asti.

Vanhakantainen autoilija nimittäin saattaa tulkita katsekontaktin niin, että jalankulkija on havainnut lähestyvän auton ja antaa autolle vahvempana osapuolena oikeuden mennä ensin. Jalankulkija kuitenkin kuuntelee aktiivisesti, josko autoja lähestyy ja korkeintaan vilkaisee sivusilmällä, ettei lähes äänetön sähköauto pääse yllättämään.

Vasta noin puolen metrin päässä suojatiestä jalankulkija pysähtyy ja varmistaa turvallisen ylityksen katsomalla mahdollista suojatien eteen pysähtynyttä autoilijaa silmiin. Jalankulkijan ei tule pelästyä auton renkaiden ulvontaa hätäjarrutustilanteessa, vaan hymyillä ja ehkä tehostaa hymyään keskisormella. Se on varsin kasvattava ele vanhakantaiselle autoilijalle.

Jos autoille on kaksi rinnakkaista kaistaa, on jalankulkijan suojatien ylityksen puolessa välissä kurkattava toisen kaistan suuntaan ja varmistettava, ettei sieltä ole tulossa toista autoa, jonka kuljettaja räplää vaikka puhelinta. Hän ei pysähdy suojatien eteen!

Jalankulkija ei ehdottomasti saa jäädä seisoskelemaan muutaman metrin päähän suojatiestä odottelemaan, josko autoilija pysähtyy, tai että hänen tulee laskea kaikki lähimailla olevat autot ylittämään suojatie ennen omaa suojatielle astumistaan. Tällainen käytös olisi liikennesääntöjen vastaista häirintää, johon palaan alempana osuudessa "Autoilijan vastuusta ja velvollisuuksista".

Autoilijalla ei nyt ole muuta mahdollisuutta, kuin avata ikkuna ja kehottaa jalankulkijaa hoitamaan oma osuutensa.

Jalankulkijalta ei edellytetä liikennesääntöjen tuntemusta. Kuka vain saa kävellä kadulla ja ylittää suojateitä. Kaikki vastuu ja vaatimukset on sälytetty autoilijalle. Hän joutuu käymään autokoulun saadakseen oikeuden ajaa moottoriajoneuvolla liikenteessä.

Voisivatko jalankulkijat käyttää valoristeystä?

Autoilijan on liikennesääntöjen mukaisesti annettava jalankulkijalle mahdollisuus ylittää suojatie, kunhan jalankulkija vaan aikomuksensa jotenkin osoittaa. Autoilija seuraa koulutettuna tapahtumia sekä suoraan edessään että myös jalkakäytävillä.

Kun hän huomaa jalankulkijan, joka on aikeissa ylittää suojatien, hän pysäyttää kulkupelinsä suojatien eteen. Sen jälkeen hän odottaa jalankulkijan ripeää suojatien ylitystä.

Aina ei yhteispeli suju näin luonnikkaasti. Usein käy niin, että jalankulkija viittoilee autonkuljettajaa jatkamaan matkaansa, koska on kohtelias ja luonteeltaan alistuva. Autoilija ei kuitenkaan voi lain mukaan jatkaa matkaansa ennen jalankulkijan menoa yli kadun, koska jalankulkija on jo ehtinyt osoittaa aikomuksensa ylittää kadun suojatietä myöten. Pattitilanne?

Autoilijalla ei nyt ole muuta mahdollisuutta, kuin avata ikkuna ja kehottaa jalankulkijaa hoitamaan oma osuutensa tai äärimmäisessä tilanteessa nousta autostaan ja avustaa jalankulkija yli suojatien. Tällainen yhteispelin takkuilu on kiusallista niin autoilijalle kuin jalankulkijallekin. Nyt vain kokeilemaan näillä ohjeilla.

Kirjoittaja on lahtelainen ekonomi.

Jalankulkija loukkaantui suojatieonnettomuudessa Lahdessa

Autoilija törmäsi pyöräilijään suojatiellä Lahdessa

Ei olisi oikein vähentää Lahden keskustan suojateitä säännöistä piittaamattomien autoilijoiden vuoksi

Autoilija törmäsi suojatiellä kulkeneen kanssa Lahdessa, sai ajokiellon