Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Pääkirjoitus Maakunnan edunvalvonnan on pystyttävä vielä parempaan suoritukseen

Päijät-Hämeessä on viime vuosien aikana saatu aikaan hyviä asioita, mutta matkalle on mahtunut myös suoranaisia epäonnistumisia, eikä edes kaikkiin polttaviin ongelmiin ole onnistuttu hankkimaan sopivia lääkkeitä.

Kenties näin voisi tiivistää Etelä-Suomen Sanomien tekemät kyselyt maakunnallisen edunvalvonnan onnistumisesta (ESS 23.10. ja 1.11.).

Erityisesti koulutuspuolella maakunnassa on tapahtunut merkittävä profiilin nosto. Lahdesta on tullut aito yliopistokaupunki, ja esimerkiksi paikallisten yritystenkin tuella perustetun sähköisen liikenteen professuurin voi olettaa tuottavan tunnettuutta ja ajankohtaista tutkimusta jatkossakin.

Paljon on edelleen tehtävää koulutuksenkin saralla. Yliopistokaupunkiin kaivattaisiin edelleen myös enemmän perustutkinto-opiskelijoita. Osaajat kulkevat osaajien perässä, eikä ole sattumaa, että muissakin yliopistokaupungeissa opiskelijoista pyritään pitämään kynsin ja hampain kiinni.

Edunvalvonnan epäonnistumiseksi voinee laskea myös sen, ettei Lahteen ole saatu muodostumassa olevan sähköisen liikenteen klusterin kipeästi kaipaamia sähköinsinöörien aloituspaikkoja.

Maakuntavero jakaa puolueita aluevaalien lähestyessä

Yrityksille osaavan työvoiman saannin varmistaminen on elinehto. Lahteen on esimerkiksi vuosina 2017–2019 syntynyt vajaat 1400 avoimen sektorin työpaikkaa. Prosentuaalisesti kasvu on useimpiin vertailukaupunkeihin verrattuna ollut vaatimatonta. Laajemmin sosiaalisesti ja taloudellisesti tärkeää on maakunnan asukkaiden koulutustason nostaminen. Korkeampi koulutustaso auttaa useimmiten myös työpaikan saannissa ja ansiotason nousussa, mikä puolestaan lisää alueen kuntien tuloja. Alueen kansanedustajien ja muiden edunvalvojien soisikin vielä pontevammin toimivan sen eteen, että esimerkiksi työllistymisen esteitä ja raja-aitoja purettaisiin. Käynnissä oleva työllisyyden kuntakokeilu on osoittanut jo ainakin sen, ettei palvelun siirto järjestäjältä toiselle ole yksinään riittävä toimi, vaan palvelun sisältö vaatii todella mittavaa kehittämistä.

Paljon on edelleen tehtävää koulutuksenkin saralla.

Mainitsematta ei voi olla paljon julkisuutta saaneita liikennehankkeita. Niiden osalta maakunnassa ei voida olla tyytyväisiä edunvalvontaan. Tämän edunvalvojat myöntävät itsekin.

Itärata ei ole vain taloudellisesti järjetön, vaan Päijät-Hämeen näkökulmasta suorastaan vahingollinen hanke. Vaikka järki ja itärata tuntuvat sopivan samaan lauseeseen vain vaivoin, on takomistyötä jatkettava tulevissakin hallituksissa. Sama pätee huonokuntoiseen valtatie 12:een. Vaarallinen tieosuus on saatava toteutettavien hankkeiden listalle tällä vuosikymmenellä.

Valtio säästää keskittämällä virastojaan, mikä voi koitua myös asiakkaiden eduksi