Lukijalta: Vastaus mielipidekirjoitukseen: Harjun terveyden toimintaa johdetaan mitattuun tietoon perustuen

Tuomo Nieminen, Joonas Turunen

SDP:n Lahden varavaltuutettu, Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä työskentelevä lääkäri Janne Virtanen esitti mielipidekirjoituksessaan useita hämmentävän virheellisiä väitteitä Harjun terveyden ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toiminnasta.

Virtanen kertoo lukeneensa Etlarin näppispalstalta ja somesta sekä kuulleensa kahviloissa palautetta, joka ei hänestä vastaa Harjun terveyden toiminnastaan kertomia tietoja ja tilastoja. Harjun terveyden toimintaa johdetaan ja kehitetään mitattuun tietoon perustuen. Tiedolla johtamisessa hoidon saatavuutta tai asiakastyytyväisyyttä mitataan tarkasti, ja sen pohjalta tehdään myös muutoksia toimintaan.

Tiimityö on tuonut tulosta Harjun terveydessä, lääkärille saa ajan samana tai seuraavana päivänä – uusi malli kiinnostaa kovasti myös muualla Suomessa

Hoidon laatua ja saatavuutta mittaa ja valvoo palvelun järjestäjä eli hyvinvointiyhtymä. Tilaajan palvelujen laatuun ja saatavuuteen liittyvät mittaustulokset julkaisemme Harjun terveyden verkkosivuilla. Harjun terveydessä on sitouduttu ja päästy kansallisesti vertaillen varsin hyvään hoidon saatavuuteen.

Tilaajan asettamien tavoitteiden mukaisesti Harjun terveyden tiimityömallissa sairaanhoitaja aloittaa asiakkaan palvelutarpeen ratkaisemisen heti ensikontaktissa, ja moni asia ratkeaa puhelimessa esimerkiksi lääkäriä konsultoiden.

Ammattilaisten työkuormaa seurataan tiimeittäin ja yhteistyöllä varmistetaan, että asiakas saa hänelle parhaiten soveltuvan hoitomuodon mahdollisimman lyhyellä viiveellä. Tämä voi joskus tarkoittaa, että vastaanottoa ei tarjota samalle päivälle, mikäli hoito kannattaa aloittaa esimerkiksi tarkentavilla tutkimuksilla tai vaivan luonnollista etenemistä on syytä ensin seurata.

Lisäksi tulee huomioida, että hoidon voi tietyissä tapauksissa toteuttaa lääkärin sijasta myös esimerkiksi fysioterapeutti tai sairaanhoitaja.

Harjun terveyden aloitettua toimintansa on hoidon saatavuus parantunut sekä avosairaanhoidon että suun terveyden palveluissa Lahden, Kärkölän ja Iitin sote-keskuksissa. Perinteisten vastaanottopalveluiden lisäksi Harjun terveyden asiakkaiden käytössä on ympäri vuorokauden palveleva digiklinikka, jonka kautta yleislääkärin on tänä vuonna tavoittanut keskimäärin neljässä minuutissa.

"Lentävä lähtö" - Päijät-Soten Digiklinikalla yli 10 000 käyntiä alkuvuoden aikana

Harjun terveydessä asiakaskokemusta mitataan Net Promoter Score (NPS) -mittarilla. Nettosuositteluindeksiä käytetään laajasti terveydenhuollon asiakastyytyväisyyden mittaamisessa niin Suomessa kuin maailmallakin. Asiakastyytyväisyydelle asetetut tavoitetasot on määritelty Harjun terveyden sopimuksessa.

Ensimmäisen toimintavuoden NPS-tavoite on 70 ja toisen toimintavuoden tavoitetaso 80. Esimerkiksi viime viikolla (viikko 42) Harjun terveyden nettosuositteluindeksi oli 80. Vertailun vuoksi: HUS:n asettama tavoite päivystyksensä nettosuositteluindeksiksi on 50.

Harjun terveyden asiakastyytyväisyysindeksi perustuu yli 22 000 asiakaspalautteeseen. Lisäksi tuhansien rivien sanallisen palautteen joukossa on paljon positiivista, mutta myös kriittistä ja kehittävää palautetta. Tärkeätä on, että otamme palautteesta nöyrästi opiksemme ja kehitämme toimintaa saadun palautteen pohjalta.

Virtanen esittää julkisesti totuuteen perustumattomia väitteitä Harjun terveyden toiminnan laajentumisesta. Toiminta ei ole laajentumassa Päijät-Hämeen ulkopuolelle. Vielä erikoisempi on Virtasen käsitys siitä, että Akuutti24:n hoitohenkilökunta olisi siirtymässä Harjun terveyden työntekijöiksi.

Väitteet osoittavat oleellisia puutteita tietämyksessä Harjun terveyden ja yhtymän välisestä sopimuksesta sekä hyvinvointialuetta koskevasta lainsäädännöstä. Viime mainittu huomioiden hyvinvointiyhtymällä ei myöskään ole suunnitelmia laajentaa Harjun terveyden toimintaa alueemme sote-keskuksiin.

Harjun terveys on päässyt vauhtiin –  tavoitteena on jonottomuus: "Pyrimme antamaan ajan aina tälle tai seuraavalle päivälle"

Uuden ja väestön palveluja parantavan mallin käyttöönotossa luottamus palvelujen järjestäjän, tuottajan sekä väestön välillä on ensiarvoisen tärkeää.

On valitettavaa, jos yhtymän ja Harjun terveyden ammattilaisten työhyvinvoinnin kustannuksella tehdään politiikkaa. Suurten, pitkälle tulevaisuuteen vaikuttavien uudistusten yhteydessä on tärkeää käydä avointa demokraattista keskustelua. Sen perustaminen totuuden vastaisiin argumentteihin on ongelmallista.

Kirjoittajista Nieminen on Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimialajohtaja ja johtajaylilääkäri, Turunen Harjun terveyden käynnistysvaiheen toimitusjohtaja.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut