Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Taloyhtiö voi jäädä ilman sähköautojen latauspisteavustusta

Taloyhtiöt ovat innostuneet toteuttamaan sähköautojen latauspisteitä myös Päijät-Hämeessä, mutta rakentamiseen myönnettävät valtion tukirahat uhkaavat loppua kesken. Tukihakemukset ovat jo ylittäneet tälle vuodelle varatut määrärahat.

Asumisen ja rahoituksen kehittämiskeskus Ara arvioi, että loppuvuodelle tukirahoja tarvittaisiin lisää 3–3,5 miljoonaa euroa, jotta kaikille tänä vuonna tukihakemuksensa jättäville voitaisiin myöntää tuet nyt voimassa olevien avustusehtojen mukaan.

Lahden satamassa ei voi enää ladata sähköautoa

Erityisen tärkeää tämä on siksi, että ensi vuonna latauspisteiden rakentamiseen myönnettävän tuen ehdot kiristyvät. Tilanne on kohtuuton taloyhtiöille. Hankkeita on valmisteltu taloyhtiöissä pitkään ja huolellisesti, luottaen valtion tukeen.

Tänä vuonna avustuskelpoisista hankkeista kaikki eivät saisikaan tukea ensi vuoden ehdoilla. Nyt hakemuksensa jättäneet taloyhtiöt voivat saada avustusta ensi vuoden ehtojen mukaan joko vähemmän kuin ovat suunnitelmissaan varautuneet saamaan tai eivät saa avustusta lainkaan.

Lahtelaisen Kempowerin kasvu jatkuu rajuna – uusi tehdas moninkertaistaa tuotantotilat ja myös henkilöstömäärän arvioidaan kaksinkertaistuvan

Tämä aiheuttaa vaikeuksia vireillä oleville sähköautojen latauspistehankkeille. Taloyhtiöissä tehdyt laskelmat menevät uusiksi ja edessä on uusi päätöksentekokierros. Tämä saattaa tarkoittaa, että hanke jää toteuttamatta.

Tilanteen korjaamiseksi Kiinteistöliitto esittää, että valmisteilla olevaan valtion neljänteen lisätalousarvioon otettaisiin 3,5 miljoonan euron lisämääräraha asuinrakennusten sähköisen liikenteen infrastruktuurin edistämiseen. Lisäksi vuodelle 2022 varattavaa määrärahaa tulisi korottaa 3,5 miljoonalla eurolla.

Erityisen tärkeää tämä on siksi, että ensi vuonna latauspisteiden rakentamiseen myönnettävän tuen ehdot kiristyvät.

Avustusten tempoilevuus ja jatkuva avustusehtojen muuttaminen vaikeuttavat kiinteistönomistajien suunnitelmallista toimintaa ja liikenteen sähköistämistä. Tämä hidastaa osaltaan hallituksen ilmastotavoitteiden toteutumista.

Kirjoittaja on Päijät-Hämeen Kiinteistöliiton toiminnanjohtaja.

Lahden Tapparakatu 13:n kerrostalot löysivät ratkaisun uudistukseen, joka on pian edessä muillakin – "Ei kaada minkään taloyhtiön taloutta"