Simu Perälän Esalainen: Lahdessa mäki tulee vastaan aina kuitenkin

Simu Perälä

Ei varmaan vielä pitäisi murehtia, mutta minkä sitä itsellensä mahtaa.

Teen surutyötä jo vähän ennalta. Pian on nimittäin Lahden kaupunkipyöräjärjestelmään kuuluvien sähköavusteisten Mankeli-pyörien aika rullata talviteloille.

Se tekee minut haikeaksi, vaikka tiedän sen niiden parhaaksi.

Syyskuun alussa 250 kelta-vihreää Mankelia vapautettiin kaupunkilaisten käyttöön kahden kuukauden testijakson ajaksi. Tarkoituksena on kerätä käyttökokemuksia ensi keväällä tapahtuvaa, todellista käyttöönottoa varten.

Nyt, kun yhteinen aikamme alkaa valua vauhdilla kohti tiimalasin pohjaa, huomaan surkuttelevani sitä, etten ottanut Mankeleita käyttöön aiemmin. Hyppäsin ensi kertaa kyytiin vasta syyskuun puolivälissä.

Jos olisin tehnyt sen aiemmin, olisin ehkä ehtinyt koluta läpi kaikki kaupunkipyöräasemat ja tutustua niihin kaupunginosiin, jotka ovat vielä toistaiseksi jääneet vieraiksi. Näkemättä jäivät Liipolan lähiö ja Metsäkankaan kangasmetsät, polkematta polut Niemeen ja Hennalaan.

Lahden kaupunkipyöriä pääsee pian kokeilemaan – toimittaja testasi Mankelia etukäteen, katso video ja kuuntele podcast!

Pitkään suhtauduin epäilevästi sähköavusteisiin pyöriin. Epäluuloni johtui varmaan siitä, etten ollut koskaan ajanut sähköpyörällä – tai pyöräillyt Lahdessa.

Kun olin pyöräillyt pari viikkoa Lahden katuja, aloin miettiä, olinko todella päätynyt niin surkeaan kuntoon. Näinkö ne lihakset ikääntyessä surkastuvat, jos niitä ei säännöllisesti käy salilla kiusaamassa?

Lahti pisti pakarat, reidet ja pohkeet koville. Jonkin aikaa koetin löytää kiertoreittejä välttääkseni kaikkein jyrkimmät mäet. Lopulta totesin, että se on Lahdessa turhaa. Mäki tulee vastaan aina jossain kuitenkin.

Sähköpotkulautojen vuokrafirma Tier iski Lahdessa tuhtiin kultasuoneen, asiakkaiksi ryhtyi melkein puolet kaupunkilaisista

Paljon jäänee tältä erää näkemättä, mutta Mankelit ovat helpottaneet arkeani valtavasti viime viikkoina.

Mankelilla matka kotoa matkakeskukselle on vain kolmanneksen siitä, mitä se olisi jalan. Parin viikon ruokaostokset kannan kotiin huomattavasti mieluummin sähköpyörän avustaessa tiukissakin nousuissa kuin polkemalla tuskanhiki selkää pitkin noruen ja henki pihisten luomupyörällä (niin kuin tapaan tavallista, vain lihaskäyttöistä polkupyörääni nykyään nimittää).

Ja mikä lahja Mankeli olisikaan, jos en omistaisi luomupyörää laisinkaan!

Sillä tavalla taidan vähän olla milleniaali, etten suostu kärsimään, jos voin pienellä rahalla ja vaivalla tehdä elämästäni vähän helpompaa.

Sen Mankelit minulle tekevät.

Toivoa vain saattaa, että pyörien käyttöhinnat ovat ensi keväänä saavutettavia ja pyöräilyyn innostavia.

Kuopiossa samanlaisten pyörien rajaton käyttö alle 30 minuutin mittaisille ajoille maksoi tänä vuonna 20 euroa kuussa ja 60 euroa huhtikuulta lokakuulle.

Tämänsuuntaisia hintoja toivoisi myös Lahteen.

Nyt yritän keskittyä parhaani mukaan vaalimaan viimeisiä päiviämme yhdessä. Joka polkaisulla tunnen kuitenkin pienenpienen murheenpuraisun rinta-alassani. Syys ja talvi ovat pitkiä ja synkkiä ilman luotettua.

Toivottavasti nähdään taas huhtikuussa, ystäväni.

Lahteen suositellaan sähköpyöriä – Neljä kaupunkia kertoo omista kaupunkipyöräjärjestelmistään: "Pyörien hankkimisessa kannattaa olla kriittinen"

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut