Lukijalta: Kyläkoulu on arvovalinta – kannattaa käydä ottamassa mallia Vuolenkoskesta

Pekka Rusila

Pirjo Virtanen kirjoitti osuvasti kyläkouluista Etelä-Suomen Sanomien mielipidesivulla 7.10.21. Kyläkoulun lopettajat eivät ole miettineet lopettamisen vaikutuksia kylälle, eivätkä kehittämisvaihtoehtoja kyläkoulujen säilyttämiseksi.

Yleensä koulun lopettaminen merkitsee kylän kuolemaa. Yhteisöllisyys kärsii, tapahtumat loppuvat, kokoontumispaikka loppuu, harrastamispaikka loppuu, kauppa loppuu, linja-autovuorot vähenevät, kyläyhdistyksen toiminta hiljenee, väki vähenee ja vanhenee ja niin edelleen.

Annetaan Kivijärven lasten opiskella viisi vuotta, kunnes kaupungissa koulut ovat kunnossa, ja katsotaan sitten, paljonko kylällä on lapsia

Seuraavassa vaihtoehto kyläkoulun säilyttämiseksi:

Kyläyhdistys, kunta ja kylän yrittäjät tekevät viiden vuoden kehittämissuunnitelman, jossa jokaisella osapuolella on tehtävät. Suunnitelmaa seurataan ja päivitetään.

Kunta kaavoittaa kylälle omakotitontteja, pitää koulurakennukset kunnossa, järjestää kylällä asuville senioreille uusia asumisvaihtoehtoja, hyödyntää eläviä kyliä asukasmarkkinoinnissa. Aluksi kunta kuskaa halukkaita oppilaita keskustasta kylälle eikä päinvastoin. Erityisopettajat kulkevat keskustasta kylälle oppilaiden luo, eikä päinvastoin.

Aluksi kunta kuskaa halukkaita oppilaita keskustasta kylälle eikä päinvastoin.

Koulun tunnettavuutta lisätään ympäristöystävällisyydellä ja luonnon läheisyydellä, sillä, että kyläkouluissa on vähemmän järjestyshäiriöitä ja niin edelleen. Lahti voisi nimetä kaksi kolme kyläkoulua, joita ryhdytään kehittämään esittämältäni pohjalta.

Tässä olisi hyvä teema jollekulle aluevaaliehdokkaista. Jos ette usko, kannattaa käydä kysymässä Vuolenkoskelta, miten homma hoidettiin. Siellä tehtiin arvovalintoja.

Vastustamme Kivijärven koulun lakkauttamista – Mielestämme meille ei anneta Lapsen oikeuksien sopimuksen takaamaa oikeutta tässä tilanteessa

Olen itse kyläkoulun kasvatti. Uskon, että siinä ympäristössä kasvaa terveempiä, sopusuhtaisempia, yhteistyökykyisempiä ja luontoa kunnioittavia kansalaisia paremmin kuin isoissa ”teollisuuskouluissa". Keskittäminen tässä asiassa ei ole aina tehokkain ja paras ratkaisu.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut