Lukijalta | Mitä oleellista parannusta tuo viiden tasoristeyksen poistaminen Orimattilassa?

Tasoylikäytävien poisto Orimattilan–Virenojan väliltä on täysin tarpeetonta. Lahti–Loviisa välillä on 105 tasoylikäytävää. Mitä oleellista parannusta tuo viiden tasoristeyksen poistaminen?

Väyläviraston teettämissä selvityksissä (vtt-r-11230-06 ja Väylävirasto 35/2020) on annettu selvät toimenpideohjeet, joilla turvallisuutta voidaan parantaa tasoylikäytäviä sulkematta. Jos Väylävirasto olisikin toiminut itse teettämiensä selvitysten mukaisesti, mutta selvitysten mukaisia töitä ei ole toteutettu.

Väyläviraston julkaisussa 35/2020 todetaan hyvin selkeästi, että "rataosan kuljetukset ovat tällä hetkellä lähes yksinomaan kivihiilikuljetuksia Venäjältä Loviisan satamaan laivattavaksi." Tarvitaanko tällaisia kuljetuksia? Näiden takia pitää Orimattilan asukkaiden päivittäistä elämää ja ammatinharjoittamista hankaloittaa?

Mikäli VTT:n selonteon toimenpiteet olisi tehty, asiat olisivat kunnossa. Kysymys siitä, ajaako VR ylikuormilla Väyläviraston ylläpitämillä radalla: ei vaunuja ainakaan välilastata Lahdessa ja tuskin Siperiasta pienillä kuormilla ajetaan.

Esimerkiksi Villin alueen itäpuolen 15 talouden liikennöinti vaikeutuu ratkaisevasti nykyisten suunnitelmien toteutuessa.

Alueen asukkaiden kannalta Väyläviraston ja Orimattilan kaupungin suunnitelmat tasoylikäytävien poistamiseksi Orimattilan ja Virenojan väliltä ovat täysin mahdottomia.

Suunnitelmissa esimerkiksi Villin alueen itäpuolen 15 talouden liikennöinti vaikeutuu ratkaisevasti nykyisten suunnitelmien toteutuessa. Samoin radan länsipuolen maatalousyrittäjän huoltoliikenne tulee erittäin hankalaksi ja kalliiksi.

Villin yksityistiellä oleva ylikäytävä on kaikille asukkaille tarpeen. Kahdella tilalla on hevosten valmennustoimintaa ja tilat käyttävät ylikäytävää ammatinharjoittamisessaan hevosia ajettaessa raviradalle.

Villin eteläisen ylikäytävän sulkemisen yhteydessä suunniteltu Hevoskylään menevän tien sulkeminen jättäisi Hevoskylän toiminnat yhden huonon tieyhteyden varaan, joka varsinkin Lahdentien kohdalla on jo nyt erittäin vaarallinen ja jossain pelastustehtävässä tukkeutuisi kokonaan.

Tätäkään investointia tuskin ainakaan nykyisillä taloudellisilla näkymillä kannattaa tehdä, joten rata rullalle.

Esitetyt Väyläviraston suunnitelmat tieyhteyksineen ovat usean sadantuhannen investointi, joka on täysin tarpeeton, kun radan tulevaisuus on täysin epävarmaa.

Ensimmäisenä ennen kuin mitään näin suurta investointia tehdään, pitää selvittää Lahti–Loviisa-radan tulevaisuus. Nykyisellään radalla ei voida ajaa riittävän suurilla akselipainoilla eikä nopeuksilla.

Radalla on nykyään liikennettä vain maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin, ja esimerkiksi tämän vuoden heinä-elokuussa ei ollut kuin yksi museojuna radan hoidon lisäksi.

Radan peruskunnostus, mikäli sen käyttöä aiotaan jatkaa, on väistämättä edessä 5–10 vuoden kuluttua. Tätäkään kymmenien miljoonien investointia tuskin ainakaan nykyisillä taloudellisilla näkymillä kannattaa tehdä, joten rata rullalle.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut