Lukijalta: Kukonkoivun moottorirata ei olisi jättänyt jälkiä ympäristöön jatkossakaan

Tapio Tuominen

Syyskuun viimeinen viikonloppu ajettiin Hollolan Kukonkoivussa, moottoriradalla, viimeinen kilpailu. Jos ette tienneet, rata lakkautettiin ympäristöviranomaisten ja oikeuslaitoksemme toimesta. Toiminnalle myönnetty ympäristölupa kaatui lopullisesti korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

KHO uskoi mielestämme olettamuksia, eikä piitannut sille toimitetuista lukuisista näytöistä. Olettamuksia, ei näyttöjä, valituksissaan hallinto 2 oikeuksille esitti käsityksemme mukaan niin ely-keskus kuin ympäristöyhdistys.

Niin hallinto-oikeus (HO) kuin KHO:kin perusteli päätöksiään vedoten ympäristönsuojelulakiin. Lakiin on kirjattu, että jos toiminta aiheuttaa vaaraa ympäristölle, toiminnalle ei voi myöntää ympäristölupaa.

Mitä nyt tapahtuu? Päijät-Hämeen Urheiluautoilijat poistaa rata-alueelta asfaltit, kaiteet – kaiken minkä on radalle rakentanutkin, omalla kustannuksellaan, tietenkin. Itse on seura niiden rakentamisen sinne maksanutkin. Yhteiskunta tai kunnat eivät ole tukeneet toimintaa tai rakentamista rahallisesti.

Radalta poistetaan muun muassa noin 6 500 neliömetriä asfalttia, joka tämän päivän hinnoilla on yli 100 000 euron menetys. Kokonaistappiot nousevat varmasti moneen sataan tuhanteen euroon etenkin, kun mukaan on laskettava tuhannet ja taas tuhannet talkootyötunnit, jotka radan rakentaminen ja ylläpito on vaatinut.

Moottoriurheilua harrastavat voivat olla ylpeitä siitä, että olemme toimineet vastuullisesti.

Viimeisen kilpailun yhteydessä 26. syyskuuta pidimme muistohetken 40 vuotta toimineelle radalle ja talkootyölle. Harrastajat voivat seisoa edelleen pystypäin, sillä ei ole merkkejä siitä, että harrastus olisi tuhoamassa ympäristöä, jättänyt jälkeä yhteen Suomen tärkeimmistä pohjavesialueista.

Jälkiä ympäristöön ei olisi jäänyt seuraavienkaan 40 vuoden aikana. Me moottoriurheilua harrastavat voimme olla ylpeitä siitä, että olemme toimineet vastuullisesti. Ympäristötietoisuus moottoriurheilussa on 40 vuoden aikana kehittynyt aimo harppauksia; tunnetaan riskit ja järjestelyissä toimitaan riskejä karttaen.

Tästä kertoo sekin, että Suomessa ei ole ainuttakaan moottorirataa, joissa olisi havaittavissa ympäristön turmeltumista tai että pohjavesi olisi vaarantunut. Järjestäytynyt moottoriurheilu toimii vastuullisesti.

Melu on harrasteemme suurin riski ympäristölle ja kanssaihmisille. Kukonkoivun suorituspaikka on muotoutunut soran oton myötä sellaiseksi, ettei melu ole sieltä karannut ongelmaksi saakka.

On useita urheilulajeja ja harrasteita, joiden ympäristöpäästöt ovat yhtä suuria tai suurempia kuin moottoriurheilun päästöt. Emme siis ole ainoita ”pahantekijöitä”.

Kirjoittaja on Päijät-Hämeen urheiluautoilijat ry:n perustajajäsen ja hallituksen jäsen.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut