Lukijalta: Annetaan Kivijärven lasten opiskella viisi vuotta, kunnes kaupungissa koulut ovat kunnossa, ja katsotaan sitten, paljonko kylällä on lapsia

Pasi Nihtilä

Olen valitettavasti joutunut seuraamaan tätä Lahdessa tapahtuvaa kouluihin ja erityisesti Kivijärven kouluun liittyvää poliittista säätämistä muutenkin kuin ihmetellen.

Olen aikoinani oman valintani tehnyt ja pyrkinyt jäämään kotikylälleni, jossa sukumme on asunut jo yli 200 vuotta. Sukumme on elänyt ja hengittänyt kylää ja ollut mukana enemmän tai vähemmän toiminnassa tämän ajan.

Ennen Nastolan liittämistä Lahteen oli mahdollista vaikuttaa valintoihin ja käydä kunnan kanssa keskustelua, jonka tuloksena on esimerkiksi talkoilla tehty kyläntalo eli täysimittainen liikuntahalli Kivijärven koulun yhteydessä koulun jatkumiseksi kylällä.

Jotkut kyläläiset saattavat muistaa, kuinka ”joulupukki” kaivoi omaa lompakkoaan ja lahjoitti alkupääoman koulun remonttiin tai kuinka kyläläiset antoivat omistaan ja osaamisestaan, mitä tarvittiin kyläntaloa varten projektin valmistumiseksi.

Ihmiset, jotka ovat muuttaneet maalle, eivät kaipaa suurta kurssitarjotinta.

Ihmiset, jotka ovat muuttaneet maalle, eivät kaipaa suurta kurssitarjotinta. Tarvitseeko alakoululainen vielä muuta kuin itselleen sopivan oppimisympäristön? Jos maalla kasvanut ja elänyt lapsi on tottunut leikkimään metsässä, onko hän onnellisempi betonipihalla, jos kurssitarjottimella on enemmän valittavaa?

Voisiko miettiä, että joskus Lahdessa bussi kulkisi toiseenkin suuntaan ja perheille, jotka tarvitsevat rauhallisemman alun koulutaipaleelle, tarjottaisiin mahdollisuus aloittaa koulun pienemmässä yksikössä?

Minua on pyydetty mukaan politiikkaan, koska yleensä innostun asioista ja olen monessa mukana niin työssäni kuin vapaa-ajalla. En ole lähtenyt tähän peliin mukaan, koska pelkään, etten saa tarpeeksi faktoja päätöksien tueksi ja joutuisin vaikuttamaan ihmisten elämään liikaa liian hatarilla tiedoilla.

Olemme pitäneet edelliselle ja nykyiselle sivistyslautakunnalle katselmukset Kivijärven koululla. Ilahtuneena olen huomannut, että on päättäjiä, jotka uhraavat omaa aikaansa meidän äänestäjien eteen ja tulevat kiinnostuneina paikalle. Lisäksi olen huomannut surukseni, että on päättäjiä, jotka eivät tule paikalle tutustumaan asioihin, joista he päättävät.

Meille on esitetty mielestämme osittain ristiriitaisia väitteitä koulun kunnosta, joita emme pureksimatta niele.

Tietävätkö uudet päättäjät, mitä he ovat tällä aikataululla päättämässä? Ilmeisesti eivät, koska he järkevästi ottivat päätöksen tekemiseen aikalisän ja vaativat vastauksia.

Onko kukaan kuitenkaan pysähtynyt kysymään, mitä lapset haluavat ja tarvitsevat? Näillä päätöksillä on kauaskantoiset seuraukset niin meidän kylällemme kuin koko Lahden perusopetukselle, ja mielestäni tässä kannattaisi tutustua päätösten koskemiin asioihin kunnolla.

Emme vaadi koulua kylälle, jos sille ei ole edellytyksiä. Silti emme hyväksy lakkautusta pelkän isojen yksiköiden ideologian takia.

Lapsiennusteet, joiden perusteella koulua ollaan lakkauttamassa, on tehty vuodelle 2030. Lisäksi meille on esitetty mielestämme osittain ristiriitaisia väitteitä koulun kunnosta, joita emme pureksimatta niele.

Koulu voi olla vanha ja osittain remontin tarpeessa. Meille kyläläisille on esitetty viiden vuoden jatkoajalle liki 1,5 miljoonan euron hintalappu, vaikka peruskorjaukset on ennen tätä lakkautuspäätöstä laskettu vasta vuodesta 2025 alkaviksi.

Koulussa on opiskeltu tälläkin hetkellä ilman yhtäkään sisäilmaongelmailmoitusta, ja kaikki joiden kanssa olen jutellut, ovat todenneet opetustilojen olevan niin terveet, ettei ihminen tätä mahdollista ongelmaa ole havainnut.

Kustannusvaikutus tällä päätöksellä on neutraali, tässä on kyse ideologiasta.

Koulussamme kuitenkin on mahdollisuus muodostaa uudessa ja paperilla kunnossa olevassa tilassa väistötilat vanhassa osassa toimiville 1.–2. luokan opiskelijoille, jolloin väistötilat ovat oikeassa koulussa ja oikeassa rakennuksessa ei parakeissa. Tämä ei vaatisi kuin yhden käytävän sulkemisen ja pulpettien kantamisen koulun toiseen päähän.

Kuulemani mukaan tässä päätöksessä ei ole kyse rahasta. Kustannusvaikutus tällä päätöksellä on neutraali, tässä on kyse ideologiasta.

Meidän kyläläisten ideologia taas sanoo, miksi viedä lapsia terveestä koulusta parakkeihin vielä, kun koulussa on lapsia. Annetaan lasten opiskella viisi vuotta kunnes kaupungissa koulut on kunnossa ja katsotaan sitten, paljonko kylällä on lapsia.

Kirjoittaja on pyhäntakalainen kolmen lapsen isä.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut