Mikael Hoikkalan Esalainen: Liisulla on puolustajansa – ja nyt olisi korkea aika tehdä se tiettäväksi päättäjille

Mikael Hoikkala

Mikael Hoikkala

Lahden keskustan liikennesuunnitelma (Liisu) on menossa remonttiin. Edellisellä valtuustokaudella valmistuneen suunnitelman askelmerkit pitivät olla jo selvät, mutta vallan vaihduttua uusi kaupunkiympäristölautakunta päätti avata asian uudelleen käsiteltäväksi.

Liisu ja keskustakehitys herättävät suuria tunteita. Kun kirjoitin aiheesta tällä palstalla viime joulukuussa, osasin odottaa palautetta. En ottanut kantaa Liisun yksityiskohtiin, mutta puolustin Lahden keskustan nykyistä kehityssuuntaa ja kevyttä liikennettä. Nämä eivät ole kommenttipalstoilla suosittuja mielipiteitä.

Palautetta tuli paljon. Sen laatu kuitenkin yllätti. Saamani henkilökohtaiset viestit olivat lähes yksinomaan kiittäviä. Sosiaalisessa mediassakin vastaanotto oli keskivertoon Liisu-debattiin verrattuna yllättävän positiivinen ja rakentava.

Somekeskusteluiden myrkkysoppaan kenenkään ei ole pakko työntää nenäänsä, mutta jollakin tavalla meidän keskustakehityksen puolustajien olisi hyvä nostaa ääntä ja tehdä kaupunginvaltuutetuille tiettäväksi, etteivät suunnitelmat ole niin epäsuosittuja kuin pintamölinästä voisi päätellä.

Liisu-liikennesuunnitelma jakaa Lahden uuden valtuuston näkemykset – tulevista päättäjistä joka toinen haluaisi keskeyttää valmistelun

Viimevuotisessa kolumnissani joitakuita närkästytti käyttämäni termi ”Prisma-kansa”, jota joissakin palautteissa luonnehdittiin halventavaksi. Sellaiseksi en sitä tarkoittanut – käyn itsekin jonkin verran Prismassa. Jotkut meistä ovat lähiösieluja, jotkut city-ihmisiä, eikä näissä luonnehdinnoissa ole mitään alentavaa ellei tarkoituksella halua loukata.

Lähiösieluilla, haja-asutusalueiden asukkailla ja muilla suuren parkkiruudun arvostajilla on täysi oikeus arvostella Liisua sen perusteella, mitä se maksaa. Sitä en vastusta lainkaan. On perusteltua ja välttämätöntä käydä keskustelua ja arvioida, millainen tuotto käytetyille veroeuroille saadaan.

Sitä vastustan, että keskustakehitystä vastustetaan aatteellisista syistä ja puskista huudellen. Keskustaa tulee kehittää niitä varten, jotka siellä viettävät aikaa, eikä niitä, jotka korkeintaan ajavat autolla läpi.

Otetaan vielä kerran esimerkiksi myytti Aleksanterinkadun ”pilaamisesta”. Autoilufanaatikot ovat sitä mieltä, että keskustaan on vaikea tulla eikä sinne kukaan halua, mutta kovasti haikaillaan ajelemaan kolmeakymppiä bussien seassa mukulakivikadulla, jolla on hyvin niukasti parkkipaikkoja. Uskotteko te näihin juttuihinne itsekään?

Sähköpotkulautojen vauhti herättää ihmetystä Lahdessa, eikä kypärää näy kellään

Yksi tänä vuonna tapahtunut maisemanmuutos kertoo liikkumistapojen mullistumisesta.

En ole sähköpotkulautojen ylin ystävä, mutta niiden nopea jättisuosio osoittaa, kuinka helppoa ja vaivatonta – ja silti nopeaa – liikkuminen keskusta-alueella parhaimmillaan on. Kun nuoriso kasvaa uudessa ilmapiirissä, jossa auton tarve on kaikkea muuta kuin välttämätön, käy helpoksi jättää kosla hankkimatta, säästää pitkä penni ja tehdä osansa ilmaston hyväksi.

Tästä voi johtaa vinkin yksityisautoilun vankkumattomille puolustajille. Jos kevyen liikenteen ratkaisut paranevat ja ihmiset siirtyvät käyttämään niitä, se ei ole teiltä pois. Päinvastoin, pääsette kaasuttelemaan vähemmän ruuhkaisilla baanoilla. Vielä ehditte kääntää takkinne ja ruveta liputtamaan pyöräilyn puolesta.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut