Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Voisivatko jalankulkijat käyttää valoristeystä?

Hieman ihmetytti ESS:n yksipuolinen suhtautuminen tuohon suojatien käyttöön, yleensä kirjoitettuun asiaan on perehdytty paremmin.

Mikä Lahdesta tekee tuon ”pahiksen”? Käyttäjien lisäksi on katujen ja suojateiden suunnittelu. Aikaisemminkin on tullut esille esimerkiksi Vesijärvenkatu ja erityisesti Vuorikadun risteys.

TM testasi: Suojatien yli ajaminen pysäyttämättä on käytännössä maan tapa – "Lahtelainen suhtautuminen jalankulkijoihin tosiaan on umpisurkeaa"

Väitän, että tuossa kohdassa on suojateiden suunnittelulla vaarannettu jalankulkijoiden turvallisuus. Jokainen voi mennä paikan päälle toteamaan tilanteen.

Vuorikadun-Vesijärvenkadun valo-ohjatun risteyksen molemmilla puolin on ohjaamaton suojatie, eli noin sadan metrin matkalla viisi suojatietä.

Lahdessa pelätään kahta kadunylityspaikkaa: "Näin meillä on koko perheen kanssa sovittu, autot pitää laskea ensin" - kuuntele podcast

Erityisen vaaralliseksi tilanne muodostuu, kun Vesijärvenkatua ajavat autot lähtevät vihreän syttyessä letkassa liikkeelle. Jos jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä tuon valo-ohjatun risteyksen jälkeen, johon matkaa on vain noin 20–50 metriä, auto pysäytetään liikennesääntöjen mukaan suojatien eteen, ja liikenne pysähtyy vihreän valon aikana äkillisesti, törmäysriskit ovat suuret.

Lisäksi Vesijärvenkatu on kaareutuva juuri tuossa kohtaa, joten näkyvyyskin on rajoitettu.

Vierestä suoraan ajavat autoilijat eivät ”tunnista” ryhmittynyttä autoa suojatien eteen pysähtyneeksi autoksi.

Kysymys kuuluu: voisivatko jalankulkijat ylittää Vesijärvenkadun turvallisesti valo-ohjatun risteyksen kautta? Ylimääräistä kävelyä saattaisi tulla muutamia metrejä, mutta turvallisuus olisi taattu paremmin.

Tästä asiasta ovat kaupungin viranomaiset tietoisia, mutta mitään ei ole haluttu muuttaa, suojateiden sijoittelussa on otettava huomioon koko liikenne, eikä pelkästään jalankulkijat, se on suojateiden turvallisuuskysymys.

Jalankulun turvallisuutta on myös se, että suojateiden liiallinen tiheys aiheuttaa niiden inflaation.

Onko Lahdessa liikaa vauhtia? – Jalankulkijan ja auton törmäyksessä nopeus vaikuttaa suoraan onnettomuuden vakavuuteen

Itse käytän noita kaikkia liikennemuotoja. Autoilijana olen tehnyt selkeän huomion, että myös suojatien eteen pysähtymisen rikkomuksia tulee eniten silloin, kun ryhmityn kääntyvälle kaistalle ja pysähdyn suojatien eteen. Vierestä suoraan ajavat autoilijat eivät ”tunnista” ryhmittynyttä autoa suojatien eteen pysähtyneeksi autoksi.

Näissä paikoissa olen joutunut ajamaan auton suojatien päälle estääkseni jalankulkijaa menemästä suoraan autojen eteen. Tämä on valitettava totuus.

Koetetaan yhdessä tehdä liikenteestä turvallisempaa.

Jalankulkijat ovat Lahdessa henkipattoja, mikä kielii läpimädästä liikennekulttuurista