Lukijalta: Sähkölentokoneet kotimaan liikenteen tulevaisuutta

Ari Torniainen

Lentoliikennemäärät ovat romahtaneet koronan takia mutta palaavat pikkuhiljaa ennalleen. Finavia epäilee nykytilanteeseen viitaten, että lentokenttiä ei tarvittaisi nykyistä määrää, vaan osa hiljaisista kentistä voitaisiin sulkea.

Keskusta on täsmälleen päinvastaista mieltä: maakuntien lentokenttiä ei missään nimessä pidä lakkauttaa nyt, koska tulevaisuudessa lentoliikenne voi kasvaa. Lentoja tarvitaan ihmisten liikkumiseen sekä elinkeinoelämän ja esimerkiksi matkailun tarpeisiin.

Hallitus turvaa nyt budjetissa maakuntien lentoliikennettä ensi syksyyn asti. On huolehdittava, että myös Finavian ulkopuolisille lentokentille on tukea.

Etätyö lisääntyy koronaa edeltävästä tasosta, mutta ihmiset joutuvat välillä käymään myös työpaikoilla ja kokouksissa etenkin pääkaupunkiseudulla. Helsinkiin ja muualle maahan tarvitaan nopeita liikenneyhteyksiä ja lentäminen on yksi vaihtoehto.

Yle uutisoi 15.9. sähköisestä lentoliikenteestä, joka mullistaisi lentoliikenteen. Muutoksen ennustetaan tapahtuvan jo 2020-luvulla lyhyillä lentomatkoilla. Se tarkoittaa nimenomaan kotimaan liikennettä.

Ilmailijat häädetään pian Malmin lentokentältä – Vesivehmaalla puhelin ei silti ole ainakaan vielä pirissyt

Pieniä, sähköisiä liikennelentokoneita suunnitellaan ympäri maailman. Pienemmille koneille riittävät lyhyemmät kiitotiet. Toisaalta pitkänmatkankoneisiinkin on suunnitteilla päästöttömiä polttoaineita ja voimanlähteitä.

Mikäli lentoliikenne sähköistyy ja lennoista tulee päästöttömiä, vaikutusta on koko liikennejärjestelmään. Lentämisestä tulee nykyistä yleisempi matkustustapa, koska se on nopea tapa liikkua. Jotta lentoliikenne yleistyy, lentämisen hinnan pitää olla tietenkin kohtuullinen.

Pienemmille koneille riittävät lyhyemmät kiitotiet.

Suomessa on parikymmentä lentoasemaa, mutta palvelutasoltaan alempiasteisia lentopaikkoja noin seitsemänkymmentä lisää. Näille lentopaikoille voi tulla uutta kysyntää, mikäli lentoliikenne kokee murroksen.

Maakuntien lentokenttien lisäksi myös pääkaupunkiseudulla tarvitaan sähkölentokoneille laskeutumispaikka. Malmin lentokenttä on lähellä pääkaupunkimme työpaikkoja ja hyvien liikenneyhteyksien saavutettavissa.

Kenttä olisi mainio sähköisen lentoliikenteen lentoasema ja siksi kannattaisi harkita vielä kerran Malmin kentän rakentamista. Pallo on tässä Helsingin päättäjillä.

Kirjoittaja on kansanedustaja ja eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan vpj. (kesk.).

Etätyö ei tuo merkittävää apua liikenteen päästökuurille, hallituksen teettämä selvitys toteaa

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut