Pääkirjoitus: Jalankulkijat ovat Lahdessa henkipattoja, mikä kielii läpimädästä liikennekulttuurista

Liikennevalottomia suojateitä, jotka ovat jalankulkijoille vaaran paikkoja, löytyy Lahdesta muun muassa Vesijärvenkadulta. Katja Luoma

Lahtelaiset ovat sen tienneet aina, mutta nyt sen tietävät muutkin. Liikennekulttuuri on täällä edelleen niin läpimätää, että jalankulkijoiden kannattaa henkensä pitimiksi luopua kaikista oikeuksistaan, kun he ylittävät katua suojatietä pitkin. Asia tuli jälleen kerran selväksi, kun Tekniikan Maailma testasi seitsemässä kaupungissa suojateiden turvallisuutta. Tulokset jättivät paljon parantamisen varaa kaikkialla, mutta ylivoimaisesti eniten Lahdessa.

Testaajat pysäyttivät liikennevalottoman suojatien eteen ison pakettiauton ja seurasivat viereistä kaistaa ajaneiden kuljettajien toimintaa, kun kohdalle saapunut jalankulkija astui suojatielle. Lahdessa 20 autoilijasta peräti 18 jätti pysähtymättä pakettiauton viereen, vaikka tieliikennelaki edellyttää sitä ehdottomasti.

Muissakin kaupungeissa suojatiesääntöjä rikkoi niin suuri määrä autoilijoita, että testaajat arvioivat kyseessä olevan maan tapa. Lahden osalta tulos oli silti niin tyrmäävä, että sitä ei pidä ohittaa vain toteamalla, että samoin tehdään kaikkialla. Ei tehdä ainakaan yhtä sankoin joukoin kuin täällä.

Testitulos kertoo vaikea-asteisesta asennevammasta.

Toki myös Lahdessa on liikennekulttuurissa tapahtunut edistystä siinä, että autoilijat ovat alkaneet yhä useammin pysähtyä oma-aloitteisesti suojatien eteen antaakseen tietä jalankulkijalle. Moni jalankulkija on silti vanhasta muistista niin epäluuloinen, että tapaa kieltäytyä kohteliaasti tarjouksesta.

Varovaisuus on tarpeen etenkin silloin, kun jalankulkijalla on ylitettävänään useampi kuin yksi ajokaista. Lahdessa ei totisesti ole luottamista siihen, että jos yksi autoilija pysähtyy, viereisillä kaistoilla ajavat tekevät samoin. Se, että vain joka kymmenes autoilija noudatti TM:n testissä tieliikennelakia tältä osin, kertoo vaikea-asteisesta asennevammasta. Kyse on sentään autokoulun käyneistä ihmisistä, joille liikennesääntöjen pitäisi olla läpeensä tuttuja.

Poliisin tietoon tuli Lahden taajama-alueella viime vuonna kahdeksan liikenneonnettomuutta, joissa jalankulkija kuoli tai loukkaantui. Määrä olisi luultavasti suurempi, elleivät monet lahtelaiset olisi oppineet karttelemaan niitä suojateitä, jotka he tietävät vaarallisiksi.

Pahimpia vaaran paikkoja löytyy eritoten keskustaa halkovien pääväylien kuten Karjalankadun, Lahdenkadun ja Vesijärvenkadun varrelta, mistä kannattaisi harkita liikennevalottomien suojateiden poistamista. Vähintään pitäisi parantaa näkyvyyttä niiden kohdalla vaikkapa puita kaatamalla. Nämä lienevät ainoita konsteja turvallisuuden parantamiseksi niin kauan kuin lahtelaiset autoilijat eivät ymmärrä parantaa ylimielisiä tapojaan.

Kommentoi