Pääkirjoitus: Päijät-Hämeelle löytyi liittolaisia ajamaan Valtatie 12:ta valtion investointiohjelmaan

Valtatie 12 on monin paikoin huonossa kunnossa Uudenkylän ja Iitin Tillolan välillä. Sami Sorasalmi

Päijät-Häme on lähtenyt rivakkaan vastaiskuun ajaakseen valtatie 12:n parannushankkeen valtion investointiohjelmaan, jonka luonnoksesta Väylävirasto sen käsittämättömästi pudotti jokin aika sitten.

Päijät-Hämeen maakuntahallitus antoi Väylävirastolle maanantaina kipakan lausunnon vaatien siinä painavin perustein, että Nastolan Uudenkylän ja Iitin Tillolan välinen osuus pitää sisällyttää tällä vuosikymmenellä rahoitettavien väyläinvestointien listalle.

Maakuntahallitus muistuttaa, että vt 12 on kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävä yhteys Länsi-Suomesta Kotka-Haminan satamaan ja itärajalle. Elinkeinoelämän kuljetuksille se on suorastaan välttämätön. Nykyisellään väylä on silti kaikkea muuta kuin valtatien arvoisessa kunnossa eritoten juuri Tillolan ja Uudenkylän välillä, missä hitaimmillaan pitää körötellä 50 kilometrin tuntinopeudella.

Lausunnossa kiinnitetään aiheellisesti huomiota siihen ristiriitaan, että Väylävirasto toteaa itsekin investointiohjelman perusteluosassa, että vt 12:n parannus pitäisi toteuttaa. Silti se ei mahtunut rahoitettavien hankkeiden listalle. Näin kävi, vaikka maan hallituksenkin omassa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa vt 12 on noteerattu ykkösluokan tieksi, jolla nopeuksien tulisi olla vähintään 80 kilometriä tunnissa.

Valtatie 12 on kansallisesti merkittävä väylä.

Valmiudestakaan asian ei pitäisi kiikastaa, sillä tiesuunnitelma on jo laadittu ja se on menossa Traficomin hyväksymismenettelyyn tänä syksynä.

Alueiden kilpailu valtion niukoista määräahoista on niin ankaraa, että yhden maakuntahallituksen lausunto hukkuu helposti muiden joukkoon, vaikka se olisi hyvin perusteltu.

Tämän tietäen on rohkaisevaa, että Päijät-Häme ei joudu käymään tätä taisteluaan yksin. Samana päivänä kun oma maakuntahallituksemme antoi Väylävirastolle palautetta, hämäläiset, kaakkoissuomalaiset ja pirkanmaalaiset kansanedustajat perustivat eduskuntaan yhteisen edunvalvontaryhmän vt 12:n kunnostuksen puolesta. Eivätkä aiheetta, sillä asiasta on syytä kantaa huolta länsirannikolta itärajalle.

Liittolaisten tuki ennakoi, ettei Päijät-Häme tule vt 12:n kanssa yhtä pahasti jyrätyksi kuin itäradan surullisen kuuluisassa tapauksessa. Siinä Itä-Suomen maakunnat taivuttelivat hallituksen myötämieliseksi tehottomaksi todistetulle miljardihankkeelle, vaikka vastaavat hyödyt saavutettaisiin paljon halvemmilla korjaushankkeilla.

Liian kalliiksi ei tulisi vt 12:n parannuskaan siihen nähden, kuinka merkittäviä vaikutuksia hankkeella olisi niin talouden kuin liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Enää pitää saada tämä viesti perille.

Loput Päijät-Hämeen turvalaitteettomista tasoristeyksistä korjataan ensi vuonna – parannettavia tai poistettavia tasoristeyksiä on useita Lahden ja Orimattilan välillä

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut