Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tuliko kotiseudun uutiset luettua tällä viikolla? Testaa tietosi uutisvisassa.

Teppo Koskisen Esalainen Hyvät uutiset eivät aina pääse julki – taloudessa salailuun on myös hyviä syitä

Hyviä uutisia: Päijäthämäläinen yritys on vastikään hoitanut maaliin useiden miljoonien arvoisen toimituksen. Kauppaan sisältyi suunnittelua, kokoonpanoa ja loppuasennusta. Lisäksi firma oppi uusia asioita automaatiosta, ja niiden avulla sen arvo markkinoilla ja kyky tarjota kilpailukykyistä palvelua kasvoi. Asiakas on kansainvälisesti tunnettu, joten ovet voivat olla auki maailmallekin.

Huonoja uutisia: yritys ei voi kertoa kaupasta juuri mitään julkisuuteen. Ei tilaajaa, ei vastaanottajaa, ei kauppahintaa, ei tietoa siitä, mitä on toimitettu. Se ei voi mainita asiakastaan edes referenssinä muille yrityksille. Sopimuksessa on erikseen määritelty, mitä kaupasta voidaan kertoa, ja se on hyvin yksinkertaisesti kutakuinkin ei mitään. Ainoa tietoa kaupasta löytyy tilinpäätöksen liikevaihtoriviltä.

Hollolaan tulossa jopa kymmeniä kaupan alan työpaikkoja, jos suunnitelmat toteutuvat

Tämä ei ole keksitty esimerkki. Eikä kyseessä ole myöskään ainutkertainen asia. Varsin usein yritysten toimitusjohtajat ja omistajat kertovat taustakeskusteluissa isoista kaupoista ja hyvistä uutisista, mutta lisäävät sitten perään, etteivät voi kertoa minkäänlaisia yksityiskohtia.

Eipä sellaisesta paljon uutisia kirjoitella, kun kerrottava typistyy yhteen lauseeseen: yritys on saanut kaupan.

Osa toteaa asian viileästi, osa on selvästi hämillään. Hämillisyys ei ole ihme, sillä yrityksille olisi sekä palkitsevaa että hyödyllistä päästä kertomaan siitä, mitä ne tekevät, kenelle ja millaisessa kokoluokassa.

Näistä tiedoista olisi hyötyä sekä muille yrityksille, päättäjille että tavallisille kansalaisille.

Ensinnäkin olisi hyvä kuulla, millaisilla rattailla talous pyörii, mihin resursseja pitäisi panna ja missä raha nyt liikkuu. Toiseksi olisi tärkeää kuulla, mihin yritykset pystyvät ja mihin ne tähtäävät. Ne tiedot kertovat myös siitä, mitä yritykset tarvitsevat. Hyvät uutiset vetävät myös puoleensa hyviä tekijöitä. Rekrytoinnissa yrityksen maineella on merkitystä.

Asikkalan vuoden yrittäjät olivat laittaa lapun luukulle, kun korona iski – Viime kesänä yritys tuplasi tuloksensa ja pian se avaa toimipisteen Helsinkiin

Syyt siihen, että kaupoista halutaan vaieta, ovat moninaisia. Ei se ihan pelkkää kiusantekoa ole.

Yritykset eivät välttämättä halua kertoa, millaisilla laitteilla ne toimivat tai mihin ne investoivat, koska kilpailija voi saada tiedosta hyötyä. Näin etenkin silloin, jos investointi saadaan käyttöön vasta pitkähkön ajan kuluttua.

Hyvästä alihankkijasta tai yhteistyökumppanista taas ei välttämättä haluta kertoa siksi, että muutkin ovat kiinnostuneita toimitusvarmoista, hintakilpailukykyisistä ja asiallisista alihankkijoista. Tämä on hankala yhtälö esimerkiksi vastuullisuusraportoinnissa, jossa tuotanto- ja toimitusketjujen läpinäkyvyys on avainasemassa.

Kun isosta kaupasta ei pääse kertomaan, ei vahinko välttämättä ole kovin iso. Tieto kulkee yritysten omissa verkostoissa ja referenssilistoissa. Mutta omien verkostojen ulkopuolelle kurottamista se vaikeuttaa, ja monelle pienelle ja keskisuurelle yritykselle olisi tärkeää päästä kertomaan laajemmin vaikka siitä, että suuret kansainväliset ketjut luottavat sen tuotteisiin.

Sellainen olisi myös hyvä uutinen. Inhimillisestä näkökulmasta puolestaan ei ole mukavaa katsoa, kun johtajalla olisi hirveän hienoa kerrottavaa, mutta suu on pidettävä kiinni.