Lukijalta: Lahtelaisten autoilijoiden on korkea aika muuttaa asenteitaan suhteessa suojateihin

Aino Pokela

Lahti jäi Tekniikan maailman tuoreessa (16/2021) testissä suojatieturvallisuudessa jumbosijalle. Syyskuun alussa julkaistun artikkelin alkusanat ovat kaupungillemme jopa kylmäävät. ”Jos kuljet paljon jalkaisin, älä mene Lahteen. Lahdessa jalankulkijoiden oikeuksia ei kunnioiteta.”

Toivoisin voivani olla Tekniikan maailman kanssa eri mieltä, mutta valitettava totuus on, että kaupunkimme autoilijoiden asenteissa riittää rutkasti korjattavaa. Kerron tässä omakohtaisena esimerkkinä artikkeliakin tuoreemman tapauksen eräältä perjantaiaamulta.

Olin jo pitkällä ylittämässä Karjalankadun suojatietä, kun auto ”joutui” pysähtymään takiani. Kuskilla oli aikaa avata ikkunansa ja kertoa minulle kovin sanoin, miten jalankulkijan tehtävänä on arvioida lähestyvän auton nopeus ja sen perusteella tehdä päätöksensä tien ylittämisestä. ”Jos auto ajaa kovaa, jalankulkijan pitää väistää”, hän ohjeisti.

Itselläni ei sillä hetkellä sattunut olemaan kovinkaan tarkkoja välineitä nopeuden arviointiin, esimerkiksi sellaisia mittaristoja, joita jokainen autovalmistaja on ystävällisesti sijoittanut juuri autoilijan katseen alle, joten arviointikykyni perustui vain 20 vuoden ajokokemukseen.

Auton nopeus oli totta tosiaan huomattava, saattoi keskusta-alueella olla jopa sakkojen arvoinen, mutta sillä ei ole edes suurin merkitys tässä asiassa.

En suostu edes keskustelemaan siitä, kenen tehtävänä on tehdä suojatiestä nimenomaan suojatie. Kuski päättää aina ajonopeuden ja vastaa teoistaan. Aivan yhtä lailla kuskin tulee tehdä havaintoja, arvioida jatkuvasti ympäristöänsä ja mukauttaa ajoansa siten, ettei vaaratilanteita pääse syntymään.

”Jos auto ajaa kovaa, jalankulkijan pitää väistää”, hän ohjeisti.

Toki tieliikennelain (729/2018) mukainen ennakointivelvollisuus pätee molempiin suuntiin. Laki kuitenkin selvästi sanoo, että jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvon on suojatietä lähestyttäessä noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

Aamuiset sanani tälle kuskille eivät olleet kovin ystävällisiä ja lähdimme teillemme erimielisinä. Haluankin tässä lämpimästi muistuttaa ihan kaikkia autoilijoita, että liikenteessä on muitakin kuin juuri sinä.

Kovaa vauhtia ajavan auton ratin ja penkin välissä on iso vastuu, toimi sen mukaisesti.

Kirjoittaja on lahtelainen jalankulkija.

En suostu edes keskustelemaan siitä, kenen tehtävänä on tehdä suojatiestä nimenomaan suojatie.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut