Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Ari Helmisen Esalainen Autokansa ajoi vielä toistaiseksi sähköpotkulautailijoiden edelle

Palataan vielä hallituksen budjettiriiheen, josta vihreät ja vasemmistoliitto onnistuivat tekemään ilmastoriihen. Tässä tavoitteessa vihreät onnistuivat.

Reilun 64 miljardin euron menot ja vajaan seitsemän miljardin euron lisävelka jäivät mopen rooliin, kun budjettiriihessä piti vääntää yötä myöten ilmastopaketin 0,2 megatonnista. Vihreät tosin korostivat, että kyse oli koko ilmastopaketin uskottavuudesta, lähes 15 megatonnin päästövähennyksistä, jotta Suomesta tulee hiilineutraali 2035 mennessä.

Keskusta hehkutti voittoaan sosiaalisessa mediassa; ei tullut vihreiden vaatimia polttoaineiden veronkorotuksia, lihaveroa, öljylämmityksen kieltoa, liikenteen kansallista päästökauppaa ja pellonraivausmaksua.

Vihreät iloitsivat, että tuloksena on iso paketti uusia ilmastotukia, uusia ympäristöveroja sekä ilmasto-ohjaustausta. He painottavat riihessä sovittua perälautaa, joka otetaan käyttöön keväällä, jos sovitut ilmastotoimet eivät riitä.

Vihreiden mielestä perälauta velvoittaa hallitusta tekemään uusia ilmastopäätöksiä asiantuntija-arvion pohjalta jo ensi maaliskuussa. Tätä on tulkittu siten, että keskusta voitti taistelun ilmastoriihessä, mutta on häviämässä ilmastosodan.

Saarikko puolustaa miljardien velanottoa: "Yhteiskunnan ilmapiiri on vielä hyvin herkkä korona-ajan jälkeen"

Keskusta ei tyydy tähän tulkintaan. Siellä korostetaan, ettei hallituksen kirjaus sido hallituksen käsiä mitenkään. Hallitus ei voi ulkoistaa päätösvaltaansa kellekään muulle taholle eli vihreiden mainitsemille asiantuntijoille.

Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) on korostanut, että keskustan linja tulee olemaan keväällä täysin sama kuin nyt eli "ei kurittamista vaan kirittämistä". Tämä tarkoittaa sitä, että taistelut jatkuvat.

Mielenkiintoista tässä sodassa on se, että molemmat osapuolet ovat samalla puolella ja tavoite on sama. Sekin kannattaa muistaa, että Suomen hiilineutraalisuustavoite tehtiin pääministeri Juha Sipilän (kesk.) johdolla ja hänen hallituksensa päätti lopettaa kivihiilen polton 2029 mennessä.

Kivihiilen polton lopettamisesta kaikki ovat samaa mieltä, mutta muutoin sotaa käydään keinoista. Suurimmat liekit roihuavat bensapumpulla, joka kertoo puolueiden kannattajien erilaisista intresseistä.

Helsingin Kalliossa asuville vihreiden peruskannattajille autojen, bensiinin ja dieselin hinnoilla ei ole mitään merkitystä. He käyttävät polkupyörää, sähköpotkulautaa ja ratikkaa.

Auto on sen sijaan keskustan maaseudulla ja pikkukaupungeissa asuville peruskannattajille välttämätön kulkuneuvo, koska julkista liikennettä ei ole. Bensiinin ja dieselin hinta on ABC-aseman kahvipöydässä vakiopuheenaihe.

Budjettiriiheen päätöksillä pyritään edistämään autokannan sähköistymistä poistamalla täyssähköautojen autovero. Hyvä niin, mutta kuinka monella on varaa ostaa täyssähköauto. Sen keskihinta on noin 55 000 euroa. Kun liikenteen päästöjä pitää vähentää, eikö pitäisi kannustaa myös uusien polttomoottoriautojen ostamista. Ne ovat aiempaa pienipäästöisempiä ja usean kansalaisen ulottuvilla.