Markus Pirttijoen Esalainen Veskulla on suojatie, jossa joku voi vielä kuolla

Autoilija muistaa tilanteen todennäköisesti lopun ikäänsä. Hyvä niin. Ja toivottavasti muistaa myös se koulupoika, joka meinasi menettää siinä henkensä. Pari viikkoa sitten Lahden Vesijärvenkadulla osuin tilanteeseen, joka eteni kuin hidastetussa elokuvassa.

Vesijärvenkadun ja Vuorikadun risteyksessä auto oli pysähtynyt päästämään kahta poikaa suojatien yli. Olin parin auton päässä tämän pysähtyneen auton takana. Toinen pojista päätti ylittää kadun vähän rivakampaa vauhtia, mutta viereistä kaistaa alamäkeen huristellut autoilija ei tehnyt elettäkään, että hiljentäisi suojatien lähestyessä.

Rikosoikeudellisen vastuu tällaisessa tilanteessa olisi ollut selviö, vaan eipä sillä uurnanlaskutilaisuudessa olisi ollut pätkän vertaa merkitystä.

Kohtalokas tilanne vältettiin täpärästi, kun sekä poika että autonkuljettaja saivat jonkinlaisen oivalluksen vain hetkeä ennen törmäystä. Molemmat painoivat jarrua. Auto pysähtyi puoleen väliin suojatietä, poika jäi niukasti ensimmäisen auton puolelle.

Tässä vaiheessa näytelmä oikeastaan vasta alkoi. Suojatielle niin ikään osunut lenkkeilijä antoi autoilijalle täyslaidallisen. Käsimerkit olivat kuin italialaisella jalkapalloilijalla, ne siistimmästä päästä olleet. Kun pysähdyimme punaisiin valoihin seuraavassa Hämeenkadun risteyksessä, lenkkeilijä pääsi vielä uudistamaan esityksensä juostessaan uudestaan auton editse suojatietä pitkin toiseen suuntaan. Ei hän varmasti sitä reittiä olisi muuten valinnut, mutta päättipähän tehdä kunniakierroksen ja jaella monieleisiä tuomioitaan katseen pureutuessa tuulilasin läpi kuljettajaan, jonka korvia epäilemättä kuumotti.

Vesijärven ja Vuorikadun risteys tunnetaan Lahdessa yhtenä kaupungin vaarallisimpana. Vesijärvenkadun yli menee kaksi suojatietä eikä niissä ole valo-ohjausta. Paikka on paha, koska keskustaan päin ajaessa siinä on leppoisa alamäki.

Vesijävenkatu on reitti, jota myös kaikki meitä etelämpänä asuvat ajavat Lahteen. Heille Veskun suojatiet tulevat varmasti vielä yllättävämmin kuin paikallisille.

En tiedä, onko kyseinen paikka vaatinut uhreja, mutta pahoin pelkään, että jossakin vaiheessa vaatii.

Ensimmäisenä peittäisin alemman suojatien. Toisena miettisin suojatielle jonkinlaisia huomiovaloja tai risteykseen valo-ohjausta. Kolmas keino olisi rakentaa joko silta kadun yli tai tunneli ali, mutta ne ovat vähän hinnakkaampia ratkaisuja. Suomessa suojatiellä kuolee vuosittain muutamia jalankulkijoita. Loukkaantuneita on satoja, joista parikymmentä saa vakavat vammat. Luvut eivät ole suuria, mutta turhia.

Matka jatkui. Pojat menivät harrastuksiinsa ja autoletka jatkoi matelemistaan Vesijärvenkatua kohti pohjoista. Niin myös se auto, joka oli jarruttanut liian myöhään.

Trion kohdalla yhytin lenkkeilijän, joka hölkkäsi Vesijärvenkatua samaan suuntaan. Pysähdyin kääntyäkseni oikealle Vapaudenkadulle. Jäin toviksi odottamaan lenkkeilijää päästääkseni hänet ylittämään tien ja jatkamaan pitkin Veskua. Hän loi minuun hölmistyneen katseen. Oliko se niin poikkeuksellista?

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut