Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Missä ja millainen on oma lähimetsikkösi? Kerro meille lähimetsikkösi merkityksestä

Lukijalta | Sähköinen liikenne vaatii latauspisteet

Etelä-Suomen Sanomien 13.8. uutinen käsitteli juuri voimaantullutta julkisia ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintoja koskevaa lakia ja sen vaikutuksia ja haasteita Lahden kaupungin kannalta.

Osa julkisista hankintayksiköistä on siirtynyt puhtaampaan liikenteeseen jo ennen lain velvoitteita. Lahden paikallisliikenteen sähköbussit ovat tästä erinomainen esimerkki. Energiamuodon vaihto sähköön auttaa vähentämään päästöjä ja säästämään energian kulutuksessa. Ilmasto, ympäristö ja kuntatalous hyötyvät.

Uusi laki koskee kahta seuraavaa viiden vuoden hankintajaksoa. Siinä ajassa autovalmistajien panostukset tuottavat yhä parempia vaihtoehtoja niin henkilö- kuin raskaaseenkin liikenteeseen.

Vuoteen 2030 ulottuvien hankintajaksojen aikana kuntapäättäjien on hyödyllistä käydä jatkuvaa vuoropuhelua eri toimijoiden kanssa, jotta löydetään ratkaisut, jotka vastaavat oman kunnan tarpeita.

Puhtaamman liikenteen hyödyt voivat jäädä haaveeksi, ellei suunnitelmia tehdä pitkäjänteisesti.

Uuden lain päämäärien kannalta avainasemassa on kunnan oma palvelustrategia: mitä kaikkea kunnan piikkiin kuljetetaan ja millä tavoin.

Sama latauspiste voi palvella erilaisia ajoneuvoj a.

Koulukyydit, jätehuolto ja muut teknisen toimet ajot, Kela-kyydit sekä hyvinvointialueiden järjestämät kuljetukset muodostavat toimialarajat ylittävän palvelukokonaisuuden.

Kuljetustarpeiden hahmottamiseen ja sitten kokonaisuuden sähköistämiseen kannattaa panostaa, jotta saadaan maksimoitua koko säästö- ja hyötypotentiaali.

Korostan, että kyse ei ole vain sähköautojen hankinnasta. Kun kunnan erilaiset ajoneuvo- ja kuljetustarpeet on kartoitettu, on syytä suunnitella myös latausjärjestelyt niitä varten. Tämä tapahtuu yhteistyössä sähköautolatauksen asiantuntijoiden kanssa.

Oma toiminta voidaan järjestää ja liikennepalvelujen hankintakilpailut määritellä, kun taustalla on pitkäjänteinen suunnitelma latausinfrasta.

Tässäkin tarvitaan toimialojen siilorajat ylittävää yhteistyötä. Esimerkiksi koulukyydit kilpailuttaa sivistystoimi. Niiden sähköistysosuuden nostamiseen tarvitaan kuljetustarpeiden mukaiset latauspisteet, jotka käytännössä rakennuttanee kunnan tekninen toimi.

Sama latauspiste voi palvella hyvinkin erilaisia ajoneuvoja ja laajentua monen latauspisteen kentäksi kustannustehokkaasti, jos ja kun tarpeet kasvavat.

Kunnan omille ajoneuvoille on luontevaa perustaa omiin kiinteistöihin peruslatauspisteet päivittäislataamista varten. Täydennykseksi sopivat latauspalveluoperaattoreiden tarjoamat julkiset latauspalvelut.

Kun latauksen hankkii kokonaispalveluna, joka kattaa ylläpidon, laskutuksen, käyttöoikeudet ja muun hallinnollisen, kuntapäättäjät voivat keskittyä kuljetuspalvelujen kehittämiseen kotiseudun tarpeiden mukaan.

Uudesta latausinfrasta hyötyvät kunnan omat toiminnot, kuntalaiset ja seudun yrittäjät. Vuoropuhelu on aloitettava nyt, jotta toteutukset lähivuosina sujuvat fiksusti ja tavoitellut päästövähennykset saavutetaan.