Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Terveystiedon opetus pois koulusta, se luisuu etujärjestöjen ideologiseksi näyteikkunaksi

ESS:n sateenkaariaihetta käsittelevässä uutisessa 22.8. mainitaan Seta ry:n Petri Janhusen mielipide: “Kouluissa ei käsitellä seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuutta tarpeeksi laajasti.”

Yläkoulun 114 oppituntia terveystietoa sisältää monia aiheita, joten seksuaalisuuteen käytetään vaikkapa 10–13 tuntia. Niistä noin puolet käsittelee mm. murrosiän fyysisiä muutoksia, kuukautiskiertoa ja vastaavaa, joten yksi yläkoulun tunti riittää hyvin sateenkaariteemojen käsittelyyn.

Seta ry:n sivuston tiivistelmä seksuaalisen suuntautumisen termeistä vastaa sanamäärältään noin kymmenesosaa 7-9 luokan terveystiedon kirjan kaikista seksuaalisisällöistä. Jätetäänkö vaikkapa raskauden ja sukupuolitautien käsittely pois, jotta opitaan sateenkaarimääritelmät kunnolla?

Tarkastellaan sisältöjen laajuutta hieman lisää. Vaikka yli 80 prosenttia suomalaisista avioituu elämänsä aikana, avioliitto mainitaan uusimmassa 7-9 luokan kirjassa kahdessa lauseessa, kuvattaessa ehkäisyn historiaa sadan vuoden takaa (Lähde, s. 157).

Kirjat on täynnä abstrakteja kiertoilmaisuja, kuten vakava parisuhde, sitoutuu seurustelemaan sekä vakituinen kumppani. Allergia avioliitto-käsitettä kohtaan on yhtä outo kuin jos oppikirjan ravitsemuskuvauksessa ei löytyisi käsitettä ’rasva’.

Tai miksi opetuksessa ylipäänsä kuvataan sukuelinkirurgiaa? Vuonna 2018 sterilisaatioleikkauksia tehtiin 4 550, eli noin 70 kertaa enemmän kuin sukupuolenkorjausleikkauksia, eikä kumpaakaan ole sallittu alaikäiselle. Arvaa kumman kuvaukseen terveystiedon opetus syventyy?.

Yksi yläkoulun tunti riittää sateenkaariteemoille.

Sateenkaariaihepiiri on sisäisesti ristiriitainen. Samanaikaisesti oppilas oppii 1) homoseksuaaliksi synnytään mutta 2) transsukupuolinen syntyi väärän sukupuolen kehoon ja voi korjata tilanteen kirurgisesti.

(Etsihän vertaisarvioitu tutkimus väärään kehoon syntymisestä. Minäkin synnyin uudesti ylhäältä uskomalla Jeesukseen, mutten opeta sitä terveystietona.)

Unohdin mistä kahdesta sukupuolesta biseksuaali olikaan kiinnostunut, mutta – olinpa höpsö! - lukemattomien sukupuolien takia ”bi” vain muuttui panseksuaalisuudeksi. Syventyminen sateenkaarikäsitteistöön muuttaa aivot keitoksi.

Vapaassa maassa ihminen voi puhua itsestään omien määritelmiensä mukaisesti. Tunnustan toisen kokemukset aidoksi, mutta mikä velvollisuus minun on muuttaa ajatukseni saati kahlita sanavarastoni hänen kokemustensa mukaisiksi? Edellinen lause on varma ihmisoikeusrikos.

Olen terveystiedon aineenopettajana sitä mieltä, että koko oppiaine tulee poistaa peruskoulusta. Se luisuu etujärjestöjen ideologiseksi näyteikkunaksi.

Opetuksen järjestäjä astuu ideologisen aktivismin puolelle salliessaan sateenkaariteemojen käsittelyn rönsyillä alati laajemmaksi.