Lukijalta | Harjun terveys ei rahasta potilasmäärillä

Marja-Kaarina Koskinen kirjoitti huonosta palvelukokemuksestaanHarjun terveyden palveluissa (ESS 21.8.). Kirjoituksessa esitettyjä asiavirheitä on syytä oikaista.

Koskinen esitti kirjoituksessaan, että Harjun terveyden rahoitus perustuisi laskutettaviin potilaskäynteihin. Tämä väite on virheellinen.

Harjun terveys saa kiinteän vuosikorvauksen sen tuotantovastuulle kuuluvista palveluista. Asiakasmaksujen tason määrittää ja maksut perii palvelun tilaaja eli PHHYKY.

Sairaanhoitaja pystyy arvioimaan hoidon tarvetta

Ensi vuodesta alkaen otetaan lisäksi käyttöön kannustin-sanktiomalli, jossa Harjun terveyttä palkitaan tai sanktioidaan palveluiden laadusta ja vaikuttavuudesta.

Koskinen arvostelee kirjoituksessaan, että Harjun terveyden asiakastyytyväisyystulokset perustuisivat hymynaamoilla otettuun palautteeseen ja että palautteen määriä ei kerrota.

Tämäkin väite on virheellinen.

Harjun terveyden asiakastyytyväisyyttä mitataan tekstiviestitse kerättävällä Net Promoter Score eli NPS-kyselyllä. Olemme saaneet alkuvuoden aikana noin 19 000 asiakaspalautetta sekä tuhansia rivejä myös avointa palautetta.

Lähetteet perustuvat lääketieteelliseen arvioon ja käypä hoito -suosituksiin.

Harjun terveyden NPS-indeksi on alkuvuoden toiminnan osalta 73 ja keskimääräinen asiakasarvio on 9/10. NPS-indeksiä pidetään erinomaisena, kun se on yli 50.

Koskinen epäili kirjoituksessaan, että Harjun terveydessä asiakkaat eivät saisi erikoissairaanhoidon lähetteitä, koska se maksaisi Harjun terveydelle. Tämäkin väite on virheellinen.

Erikoissairaanhoidon palveluista ja niiden kustannuksista vastaa PHHYKY. Erikoissairaanhoitoon lähettäminen perustuu lääkärin lääketieteelliseen arvioon ja käypä hoito -suosituksiin.

Harjun terveys on käynnistynyt hyvin

Toisin kuin Koskinen esittää, Harjun terveys ei myöskään vastaa laboratoriopalveluiden kustannuksista. Harjun terveyden laboratoriopalvelut tuottaa Fimlab ja niiden kustannuksista vastaa PHHYKY vuosittaiseen limiittiin asti.

Lähetteet laboratorio- ja kuvantamistutkimuksiin perustuvat niin ikään hoitavan ammattilaisen lääketieteelliseen arvioon ja käypä hoito -suosituksiin.

Koskinen kritisoi Harjun terveyttä siitä, ettei hän ollut saanut lonkkakipunsa vuoksi lääkäriltä lähetettä röntgentutkimukseen. Jos asiakas on tyytymätön saamaansa hoitoon, pyydämme häntä olemaan yhteydessä sote-keskukseen.

Potilas ja lääkäri eivät kohtaa Harjun terveyden mallissa

Tällöin voimme selvittää hoitoon liittyvät asiat asiakkaan kanssa nopeasti. Asiasta voi myös tehdä kirjallisen muistutuksen. Potilasasiamiehemme neuvoo tarvittaessa, miten asian saa selvitettyä.

Olen pahoillani Koskisen huonosta palvelukokemuksesta palveluissamme. Hoidamme Harjun terveydessä kaikki julkisen perusterveydenhuollon vastuulle kuuluvat asiat lakien, asetusten ja sopimuksemme mukaisesti.

Harjun terveydessä työskentelee 500 terveydenhuollon huippuammattilaista, jotka tekevät parhaansa jokaisen asiakkaamme hoitamiseksi.

Kirjoittaja on Harjun terveys oy:n toimitusjohtaja

Harjun terveys ehdottaa yksityistä lääkäriä

Yhteisyrityksen suuret lupaukset eivät toteudu