Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Itsenäisyyspäivän kunniamerkkien saajat julkistettiin – katso ketkä palkittiin Lahden seudulla

Pääkirjoitus Edunvalvojilla on taas töitä, jotta Valtatie 12:n remontti ei lykkäänny kauas 2030-luvulle

Väyläviraston tuore luonnos väylähankkeiden investointiohjelmaksi vuosille 2022–2030 valuttaa kylmää vettä Päijät-Hämeen niskaan.

Virasto on koonnut ohjelmaan listan hankkeista, jotka sen mielestä tulisi toteuttaa kuluvan vuosikymmenen aikana. Vaikka tarpeita on paljon Päijät-Hämeessäkin, koko maakunnasta on mahtunut listalle vain kolme kohdetta. Niistäkin ainoastaan Valtatie 24:n uusi silta Vääksyssä yltää euroissa mitattuna miljoonaluokkaan. Kaksi muuta, samaisen Valtatie 24:n Paimelan liittymän alikulkukäytävä Hollolassa sekä Hilliläntien ja Syrjäntauksentien välinen pyörätie Asikkalassa ovat kustannusarvioltaan vain joidenkin satojentuhansien eurojen luokkaa.

Karvain pettymys Päijät-Hämeelle on Valtatie 12:lle Lahden Uudenkylän ja Iitin Tillolan välille vastikään hyväksytyn tiesuunnitelman puuttuminen niiden kohteiden listalta, jotka Väyläviraston arvion mukaan tulisi toteuttaa kuluvan vuosikymmenen aikana.

Väylähankkeissa ei mitään kannata pitää itsestäänselvyytenä.

Toki kyseinen tieosuus on mainittu ohjelman kohdassa ”muut tarkastellut maantiehankkeet”. Siinä tyydytään kuitenkin vain toteamaan muun muassa, että valtatie on poikkeuksellisen kapea ja sen geometria huono.

Luonnehdinnan ei uskoisi koskevan väylää, joka kantaa 2020-luvulla valtatien titteliä ollen vieläpä osa merkittävää valtakunnallista poikittaisyhteyttä. Yksin tällä perusteella osuuden nykyaikaistamisella luulisi olevan jo huutava kiire, mutta syystä tai toisesta Väylävirasto ei ole nähnyt asiaa samalla tavoin, vaan on valmis siirtämään hankkeen hamaan tulevaisuuteen.

Iitissä alkaa neljän sillan peruskorjaus, kiertoteitä on käytössä molempiin suuntiin valtatie 12:lla

Keväällä valmistuneen suunnitelman mukaan Uudenkylän ja Tillolan välinen osuus kohennettaisiin keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi. Arviolta 134 miljoonan euron hintainen uudistus parantaisi merkittävästi liikenteen turvallisuutta kuten myös sujuvuutta poistaessaan muun muassa Kausalan 50 km/h ja Arolan 60 km/h rajoitusalueet.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin hyväksyttämismenettelyyn jo edenneen suunnitelman tultua julki Päijät-Hämeessä saatettiin erehtyä jo luulemaan, että pian enää eduskunnan rahoituspäätöstä vailla oleva hanke kypsyisi nopeasti toteutettavaksi. Viestintäviraston investointiohjelma osoittaa, ettei väylähankkeissa mitään kannata pitää itsestäänselvyytenä. Edunvalvojillamme on taas paljon töitä, jotta maakunnalle tärkeä väylähanke saadaan viedyksi toteutettavien hankkeiden listalle ja pidetyksi siellä niin kauan, kunnes nuija on kolahtanut eduskunnassa pöytään lopullisen ratkaisun merkiksi.

Päijät-Hämeen kyläteille tulee uutta pikipintaa yhteensä kymmeniä kilometrejä – pikkuteitä odottaa silti ankea tulevaisuus