Lukijalta: Potilas ja lääkäri eivät kohtaa Harjun terveyden mallissa

Kari Esa Korhonen

If-vakuutusyhtiön valtakunnallisen terveysbarometritutkimuksen mukaan etälääkärillä käynti on kaksinkertaistunut vuoden aikana. Tämä tieto on lokakuulta 2020.

Myös Harjun terveys on siirtynyt etenevässä määrin terveydenhuoltopalvelujen etäasiointiin.

Korona on ajanut ihmiset muuttamaan monia totuttuja asiointi- ja työntekotapojaan. Etätyökin on jo tavallista arkipäivää monella sen kaltaiseen työmuotoon sopivalla alalla. Tutkimuksen mukaan etälääkäripalvelut koetaan jopa lievästi paremmaksi kuin fyysiset lääkärikäynnit.

Tätä terveyspalvelua on käyttänyt tosin vain 14 prosenttia suomalaisista. Palvelujen käyttö painottuu, kuten arvattavaa on, alle 60-vuotiaisiin.

Onko Harjun terveydessä pulaa lääkäreistä?

Etäpalvelut koetaan nopeaksi ja helpoksi, matalan kynnyksen palveluiksi. Ovatko terveydenhuollon etäpalvelut tulevaisuuden ratkaisu? Sitä se voi olla ei-vakavissa lääkärikäynneissä, kuten esimerkiksi flunssan aiheuttamissa sairauslomissa tai tuttujen potilaitten ja tuttujen kroonisten sairauksien jatkohoidossa.

Harvaan asutussa maassamme etäkäynti säästää aikaa ja matkustamista silloin kun taudinkuva on tähän käyntityyppiin sopiva.

Mahdollisia väärinkäsityksiä tässä tilanteessa on vaikea korjata.

"Lentävä lähtö" - Päijät-Soten Digiklinikalla yli 10 000 käyntiä alkuvuoden aikana

Tyypillisesti Harjun terveyden lääkärikäynti tapahtuu hoitajan välityksellä etänä. Ensin soitto Terveysneuvoon, sieltä takaisinsoitto, keskustelu sairaanhoitajan kanssa, sairaanhoitajan keskustelu lääkärin (tai hoitotiimin) kanssa ja sitten taas hoitajan antama palaute potilaalle.

Potilas ei missään vaiheessa ole itse tekemisissä lääkärin kanssa.

Edellä mainittuun menettelyyn sisältyy mielestäni monta riskitekijää. Tämänkaltaisessa viestinnässä potilas on viestin lähettäjä ja vastaanottaja lääkäri. Viesti on potilaan kertomus yhteydenoton syistä.

Välissä on kanava, mitä pitkin viestin pitää välittyä alkuperäisenä vastaanottajalle. Kanavaan liittyy kanavamelua ja se voi vääristää alkuperäistä viestiä. Puhelinyhteys saattaa olla huono tai taustalla on häiritseviä tekijöitä ja jokin tärkeä yksityiskohta jää melun varjoon.

Kanavamelua aiheuttaa myös siihen liittyvä inhimillinen tekijä, eli lääkärille viestin välittävä hoitaja. Erilainen kulttuuritausta ja erilainen sanojen merkityssisältö voivat muuttaa sanomaa. Muistiinpano- ja muistivirheet ovat mahdollisia.

Harjun terveys on päässyt vauhtiin –  tavoitteena on jonottomuus: "Pyrimme antamaan ajan aina tälle tai seuraavalle päivälle"

Ennen kaikkea hoitajan asenne ja kyky välittää viesti mahdollisimman alkuperäisenä lääkärille on avainasemassa. Sama koskee myöhemmin tulevaa palauteviestiä.

Palautteesta voidaan tarkistaa, onko viesti vastaanotettu ja tulkittu oikein.

Kokemukseni mukaan palautekin, eli diagnoosi sekä lääkintä- ja hoito-ohje annetaan mieluummin kirjallisena Omakanta-palvelussa. Mahdollisia väärinkäsityksiä tässä tilanteessa on vaikea korjata.

Julkisen terveydenhuollon palvelut erilleen Mehiläisen sovelluksesta

Viestinnän tärkeä osa-alue on non-verbaalinen viestintä. Tämä ei-sanallinen viestintä kertoo ihmisestä paljon. Harjun terveyden mallissa lääkäri ei pysty havainnoimaan potilaan olemusta. Sanallinen viestintä saattaa olla ristiriidassa ei-sanallisen kanssa.

Lääkäri ei havaitse, onko potilas pirteä vai väsyneen oloinen, onko ryhdikäs vai lyyhistynyt, onko poissaoleva tilanteesta. Kokematta jäävät äänenpainot, katse, hengitys, puheen selkeys, katkeamattomuus ja lukuisat muut pienet yksityiskohdat. Viestinnästä jää puuttumaan erittäin suuri ja tärkeä osa, jolloin sanoma jää vajaaksi.

Voidaanko tällöin onnistua saamaan aikaan paras mahdollinen hoitotulos? Vanha omalääkäri – potilas hoitosuhde uudelleen kunniaan.

Harjun terveyden tavoitteena myös sujuva puhelinpalvelu – jokainen palaute on palveluiden kehittämisen kannalta tärkeä

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut