Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Perustaitojen opetus jää vajaaksi peruskoulussa

Esalainen 9.8.2021 kirjoitti tärkeää asiaa kirjoitus- ja lukutaidosta. Kiitos toimittaja Anna-Tuulia Hautala. Minä kuitenkin lisään muutamia oppimiseen ja opetukseen liittyviä kokemusperäisiä asioita.

Kävin kansakoulun ja sen jälkeen silloisen keskikoulun, lukion ja ammatillisen oppilaitoksen, teknillisen opiston. Näissä kaikissa opintovaiheissa pääasiana oli, että oppilaat osasivat opetetut asiat hyvin ja ellei, niin sitten otettiin luokka uusiksi.

Nykyisessä peruskoulussa osaamattomalle järjestetään lisäkoe, josta oppilas selviää ihan varmasti. Osaamisella ei ole enää riittävästi merkitystä.

Peruskoulu tasa-arvoistaa lapsiemme osaamista: katso Pisa-tutkimukset. Eipä näytä onnistuneelta. Pisa-tulosten suunta näyttää kuitenkin olevan huolestuttavasti väärän suuntaisia.

Mielestäni peruskoulun suuri ongelma on opetussuunnitelma siksi, että oppilaille pyritään opettamaan kovin paljon erilaisia asioita, mutta perusasioiden (luku- , kirjoitus- ja laskutaito) opetus jää vajavaiseksi.

Koulussa pyritään opettamaan kovin paljon erilaisia asioita

Nykyinen kirjoitus- ja kielioppivirheiden kirjo on laaja.

Minua harmittavat eniten aikamuotoihin liittyvät hyvin yleiset virheet: kielessämme on neljä aikamuotoa, eikä enempää tarvita. Liikkumista ilmaisevalle tulla -teonsanalle on keksitty tulevaisuutta tarkoittava ilmaisu, mikä on täysin tarpeeton.

Älykäs kirjoittaja ja puhuja osaa ilmoittaa tulevaisuuden muutenkin.

Sitten nämä eri laatujen seokset: ”työllisyysaste on NN prosenttia”. Aste ei vastaa prosenttia.

Hyvä teksti on lukijan arvostusta

Peruskoulua käyneen nuorison teonsanojen vähyys huolestuttaa.

Käytössä yleisesti ovat vain sanat: ”vetää, tippua ja tulla”, joilla selvitetään kaikki asiat. Mihin ovat hävinneet kielemme moninaiset asioita hienosti kuvaavat teonsanat?

Ovatko ne hävinneet peruskouluun vai internetiin?

Vinkki lukemisen ja kirjoittamisen oppimiseen: jätettäköön kaikenlaiset valmiiksi painetut harjoituskirjat pois ja otettakoon käyttöön vanha kunnon sinikantinen ruutuvihko.

Oppilaat kirjoittakoot kysymykset ja vastaukset ihan itse. Siitä se kirjoitustaito kohenee varmasti, ja lukutaito myös. Opetustarvikkeet halpenevat ja voidaan palkata lisää opettajia auttamaan hitaasti oppivia.