Pääkirjoitus: Hytti nro 6 siloittaa tietä Kaurismäen seuraajalle

Juho Kuosmanen pokkasi arvostetun Grand Prix -palkinnon Cannesissa viikonloppuna. John Macdougall

Cannesin arvostetuilla elokuvajuhlilla saatiin viikonloppuna maistella suomalaisittain harvinaista herkkua. Juho Kuosmasen ohjaama Hytti nro 6 pokkasi toiseksi arvokkaimman Grand Prix -palkinnon 24 ehdokkaan joukossa. Edellisen kerran suomalainen elokuva on nostettu näin korkealle jalustalle miltei 20 vuotta sitten, kun orimattilalaisen Aki Kaurismäen elokuva Mies vailla menneisyyttä palkittiin samassa sarjassa Cannesissa vuonna 2002.

Vaikka Kuosmasen nimellä ei ainakaan vielä ole sen enempää maailmalla kuin kotimaassaankaan Kaurismäen kaltaista kaikupohjaa, hän oli jo ennestään palkittu ohjaaja. Viisi vuotta sitten hän pokkasi Cannesissa Un certain regard -sarjan pääpalkinnon.

Elokuvan kotimaista arvoa ei himmennä lainkaan se, että se kuvattiin Venäjällä. Myös elokuvan kieli on muutamaa suomenkielistä repliikkiä lukuun ottamatta venäjä. Niin pitää ollakin, koska niin alkuperäistekstin kuin elokuvankin tapahtumat keskittyvät venäläiseen junaan ja sen matkustajiin, suomalaiseen opiskelijanaiseen ja venäläiseen mieheen sekä näiden keskinäiseen suhteeseen.

Venäjänkieltä voi pitää jopa raikkaana poikkeuksena Kaurismäen monotonisen suomen jälkeen.

Kaurismäen tuotannon rinnalle mahtuu lisää menestystarinoita.

Elokuvantekijöille palkinto on tärkeä paitsi henkisesti, myös taloudellisesti. Menestyksen tuoma julkisuus helpottaa levityssopimuksien laatimista. Kuosmasen saama toinen palkinto puolestaan avaa ovia Euroopan markkinoille. Odotukset seuraavia elokuvia kohtaan kasvavat. Se on hyvä, sillä Kaurismäen tuotannon rinnalle mahtuu lisää suomalaisia menestystarinoita. Etenkin kun Kaurismäki on sanonut, että vuonna 2017 valmistunut Toivon tuolla puolen olisi ollut hänen viimeinen ohjauksensa.

Menestys maailmalla toivottavasti kannustaa suomalaisia elokuvantekijöitä entistä kunnianhimoisempiin suorituksiin. Sopii toivoa, että myös rahoittajat oivaltavat menestyksen tuomat mahdollisuudet. Draamalle ja dialogille voisi olla taas kysyntää kansainvälisillä markkinoilla, joita ovat viime vuodet dominoineet enemmän tai vähemmän tietokoneanimoidut supersankaritarinat.

Hytti nro 6 on saanut Cannesin ohella kansallista huomiota jo 10 vuotta sitten. Elokuva perustuu Rosa Liksomin samannimiseen romaaniin, jonka teatteriohjaaja Pekka Milonoff valitsi vuoden 2011 Finlandia-palkinnon arvoiseksi. Elokuva tulee teattereihin syksyllä. Eipä liene vaikea arvata, mikä on tämän vuoden katsotuin kotimainen elokuva Suomessa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen kertoo elokuvapalkinnon lisäävän itsevarmuutta – yksi asia on kuitenkin jäänyt Cannesin juhlahumun keskellä vaivaamaan

Suomalaisessa elokuvassa on tapahtumassa kansainvälinen käänne – "Ennen oltiin tyytyväisiä, jos elokuva menestyi kotimaassa"

Hytti nro 6 voitti Cannesin elokuvajuhlien toiseksi arvostetuimman Grand Prix -palkinnon – Kultaisen palmun voitti ranskalaiselokuva Titane

Hytti nro 6 levitykseen Yhdysvalloissa: "Juuri sellainen uusi elokuva, mitä yleisöt haluavat nyt ottaa vastaan"

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut