Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Missä ja millainen on oma lähimetsikkösi? Kerro meille lähimetsikkösi merkityksestä

Lukijalta | Tarvitsevatko sähköautot omat autolautat?

Autoteollisuus on ilmoittanut luopuvansa joko osittain tai täysin polttomoottorien valmistamisesta ja asentamisesta uusiin henkilöautoihin vuosikymmenen loppuun mennessä siirtyessään sähköautojen tuotantoon.

Sähköautot tarvitsevat suuren määrän pieniä yhteen kytkettyjä akkuja, jotka tunnetusti ovat sekä räjähdys- että paloherkkiä muun muassa ylilatautumisen myötä. Sähköautopalojen sammuttaminen on hyvin vaikeata, koska koko auto olisi mieluiten upotettava kokonaisuudessaan vesialtaaseen.

Autolauttojen autokansilla on jo tapahtunut joitakin sähköautojen tuleen syttymisiä, jotka ovat olleet matkan aikana suljetulla autokannella kytkettyinä virtalähteeseen. Seurauksena on ollut akkujen ylilatautuminen, jonka seurauksena ne ovat syttyneet tuleen. Se on pahin mahdollinen merenkulullinen turvallisuuden riskiskenaario aavalla merellä.

Sähkömoottorein ollaan varustamassa kuorma-autojakin, jotka käyttävät autolauttoja siirtyessään niin Suomen ja Viron väliä kuin Suomen ja Ruotsin väliä rahtiliikennöinnissään. Niiden palon sammuttaminen täyteen pakatulla laivan autokannella lienee täysin mahdotonta?

Maahamme syntyy akkutehtaita kuin sieniä sateella, ja niiden joiden tarvitsemia mineraaleja kartoitetaan geologisen tutkimuksen myötä maamme kallioperästä kiihtyvään kysyntään akkujen raaka-aineiden kotimaisen tuotannon turvaamiseksi.

Sähköautojen tuotannon ympäristövaikutus lieneekin oleellisesti suurempi kuin polttomoottoriautojen ympäristöjalanjälki, kun otetaan huomioon myös sähköautojen renkaiden uusi koostumus. Sitä edellyttää autojen suurempi omapaino, joka taas johtuu painavista akuista.

Aiheuttavatko sähköautot tulevaisuudessa merkittävän riskin turvalliseksi koetulle autolauttaliikenteellemme naapurimaidemme välillä. Tähän pyydän vastauksia asiaan perehtyneiltä akku- ja autoteollisuuden insinööritahoilta. Tulisiko sähköautot kuljettaa erillisillä niiden kuljetuksiin tarkoitetuilla ja rakennetuilla kuljetuslautoilla ilman matkustajia?

Sähköautopalo on pahin mahdollinen merenkulullinen turvallisuuden riskiskenaario aavalla merellä.