Lukijalta: Siltapuiston pysäköintiratkaisut Lahden kiireisimmät – nykyisellä parkkitalolla käyttöikää kolme neljä vuotta

Risto Paulamäki

Aamun verkkolehden Näppiksessä ( ESS 9.7.ja 13.7.) oli Lahden Siltapuiston pysäköintitalosta osuvia kommentteja.

Siltapuiston pysäköintitalo on keskustan hyvin toimiva pysäköintitalo; hyvällä paikalla, mukavasti tilaa. Talo on nyt niin kutsutusti elinkaarensa päässä, ollut jo pitkään. Siltapuistoa voidaan käyttää enää kolme neljä vuotta.

Ennakoidut korjaus- ja uudistamiskustannukset ovat niin korkeat, että taloa ei ole enää mielekästä korjata. Korttelille on valmisteltu uutta asemakaavaa, jossa esitetään asuntorakentamista ja Siltapuiston pysäköintitalon purkamista. Korttelin uusi asemakaava sisältäisi esityksen, joka turvaisi tulevien asuntojen pysäköintiä.

Siltapuiston päivittäinen käyttö on suurta, siellä on satoja kuukausikorttipysäköijiä ja päivittäiskäyttäjiä. Korttelin uudet suunnitelmat tuovat esiin ongelman, mihin Siltapuiston ja muutakin keskustan pysäköintiä siirretään?

Toriparkkia voidaan käyttää jonkin verran tähän ratkaisuun. Ratkaisuna satojen kuukausikäyttäjien ja muidenkin käyttäjien tarpeeseen on suunniteltu niin kutsuttua Harjun pysäköintitaloa. Tätä taloa on suunniteltu Lahden kansanopiston ja kaupunginsairaalan eli pääterveysaseman välittömään läheisyyteen.

Taloon tulisi riittävästi pysäköintitilaa, ja siihen mahtuisivat Siltapuiston kuukausikäyttäjät, päivittäiskäyttäjät sekä terveysaseman käyttäjät. Suunnitelmassa on ajoväylät ja jalankulku Hämeenkadulle nykyisen Siltapuiston paikkeille. Myös polkupyörille on kaavailtu omaa tilaa.

Hansaparkin tuleva uudistaminen asettaa lisää vaateita keskustan pysäköinnille: mistä korvaavat tilat?

Suunnitelmat ovat vielä työn alla, mutta Siltapuiston tilanne vaikuttaa tähän, ja ratkaisuja on tulossa melko pikaisesti.

Tähän samaan ratkaisuun liittyy osallaan myös aseman, matkakeskuksen tuleva pysäköintitalo. Pysäköintitaloa on suunniteltu aivan aseman viereen. Talossa tulisi olemaan autopaikkojen lisäksi myös polkupyörien pysäköintipaikkoja. Paikkana olisi entisen pääpostin alapuolella oleva tontti.

Aseman seutuhan on seuraavina vuosina laajan rakentamisen alue. Sinne on tulossa asunto- ja liikerakentamista, joka myös junaliikenteen, pendelöinnin, johdosta vaatii uutta toimivaa pysäköintitaloa.

Aseman tuleva pysäköintitalo palvelisi myös omalta osaltaan keskustaan tulevia lahtelaisia ja Lahteen tulevia vieraita. Nämä molemmat suunnitelmat ja ratkaisut ovat muutaman vuoden kuluessa toteutumassa.

Tulevaisuuteen liittyy vielä Ranta-Kartanon tuleva pysäköintitalo, jonka suunnitelmat ovat jo hyvin pitkällä ja toteutuskin voi alkaa pikaisesti.

Keskustan pysäköintiin liittyy vielä osuvasti Trion osana oleva Hansaparkki. Hansaparkissa on tulossa laaja ja perusteellinen korjaus- ja uudistamisremontti melko pikaisesti. Myös Hansaparkissa on paljon kuukausi- ja päivittäiskäyttäjiä. Tuleva uudistaminen asettaa lisää vaateita keskustan pysäköinnille: mistä korvaavat tilat?

Läheisyydessä on myös tulossa uutta rakentamista, Paavolan terveystalon purku ja uuden rakennuksen tulo sekä Anttilan korttelin suunnitelmat. Hansaparkin tarve tarjota uutta ja nykyaikaista pysäköintitilaa keskustassa vain kasvaa.

Mielestäni kiireellisimpiä, jos näitä ratkaisuja pitää arvottaa, ovat Siltapuiston alueen toimivat ratkaisut. Ratkaisujen tulee palvella monipuolisesti niin keskustassa työtätekevien, pistäytyvien, asioivien ja asuvien sekä terveysasemalla asioivien pysäköintiä.

Tärkeintä on talon toimivuus ja helppo saavutettavuus sekä nykyaikainen tekniikka niin toimivuuden kuin maksatuksen suhteen.

Pysäköintiterveisin, kesää on vielä jäljellä. Nautitaan kesästä ja Lahdesta.

Kirjoittaja on Lahden Pysäköinnin hallituksen puheenjohtaja.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut