Pääkirjoitus: Turmat hellekesän varjopuoli

Kuluvan kesän hukkumistilastot olivat kesäkuussa synkemmät kuin kertaakaan tällä vuosituhannella. Arkisto/Sirkku Aalto

Poikkeuksellisen lämmin ja helteinen kesä on näyttänyt varjopuolensa niin vesillä kuin tieliikenteessä. Hukkuneita kesäkuussa oli eniten sitten vuoden 1999, jolloin hukkui 45 ihmistä. Kesällä on tapahtunut useita kuolemaan johtaneita moottoripyöräonnettomuuksia eri puolilla Suomea.

Kärkölässä kolme kuolonuhria vaatinut moottoripyöräonnettomuus on järkyttänyt koko lähiseutua. Kärkölän onnettomuuden traagisuutta lisää se, että kuolemaan johtavat kahden moottoripyörän törmäykset ovat harvinaisia ja menehtyneet olivat tiettävästi nuoria. Toistaiseksi ei tiedetä, miksi ajoneuvot olivat kohdanneet toisensa tieosuuden keskiviivan tuntumassa.

Moottoripyöräilijöiden kuolemien ja loukkaantumisten määrä on viimeisen kymmenen vuoden aikana puolittunut. Myönteisen kehityksen taustalla ovat muun muassa ABS-jarrujen yleistyminen, risteysalueiden madaltuneet nopeusrajoitukset sekä moottoripyöräilijöiden turvavarustuksen lisääntyminen. Yhä useampi moottoripyöräilijä samoin kuin polkupyöräilijä käyttää huomioliiviä. Myös moottoripyöräilijöiden asenteet ovat muuttuneet, mikä on lisännyt liikenneturvallisuutta. Ajoneuvon vahva hallinta ja tilanteiden ennakointi lisäävät turvallisuutta, mutta valitettavasti kaikilta onnettomuuksilta ei voida välttyä. Siksi erityisesti nuorten kuljettajien asenteisiin on kiinnitettävä pontevasti huomiota.

Tieliikenteessä kuolee vuosittain noin 200 suomalaista. Luvussa on mukana itsemurhat. Tapaturmaisia hukkumiskuolemia tapahtuu vuosittain 100–150. Suomessa on parhaillaan käynnissä laaja teematutkimus hukkumisista, jolla pyritään pääsemään tilastonumeroiden taakse.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) tutkii kaikkien tänä vuonna hukkuneiden ja vielä hukkuvien suomalaisten viime hetket. Otkesin tutkijat pyrkivät selvittämään yksityiskohtaisesti, missä olosuhteissa hukkuminen tapahtui ja mitä vainajan kohtalokkailla viime hetkillä tapahtui.

Onnettomuuksista tiedetään se, että vaarallisin paikka on lähivesi. Suurin osa hukkumisonnettomuuksista tapahtui rantavedessä tai enintään kymmenen metrin uintimatkalla. Myös veneonnettomuuksissa suurin osa paikallistui lähelle rantaa ja pieniin veneisiin. Kuolemaan johtaneet moottoripyöräonnettomuudet eivät keskity mihinkään ikäryhmän. Uintionnettomuuksissa uhanalaisin on 50– 79-vuotiaiden ikäryhmä. Perusteellinen tutkimustieto kaikista onnettomuuksista on tarpeen, sillä jokainen menetetty ihmishenki vesillä ja tieliikenteessä on liikaa. Tutkimustiedon perusteella voidaan tehdä lisätoimenpiteitä, joilla niin tieliikenteessä kuin vesillä tapahtuneet onnettomuudet saadaan entistä suurempaan laskuun.

Jokainen menetetty ihmishenki vesillä ja tieliikenteessä on liikaa.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut