Pääkirjoitus: Tuoreeseen ajokorttiuudistukseen on valmisteilla tarpeellinen korjausliike

Taannoinen ajokorttiuudistus lisäsi tuntuvasti 17-vuotiaiden mahdollisuuksia hankkia ajokortti. Aku Isotalo / arkisto

Seurantatutkimukset ovat paljastaneet vain pari vuotta sitten voimaan tulleessa ajokorttiuudistuksessa sudenkuoppia, joita liikenne- ja viestintäministeriö yrittää nyt lapioida umpeen.

Ajokorttiuudistus muun muassa takasi 17-vuotiaille mahdollisuuden hankkia ajokortti jo ennen täysi-ikäiseksi tuloaan aiempaa paljon kevyemmin perustein. Moni alaikäinen on ehtinyt tarttua tähän kädenojennukseen, sillä ajokortin on saanut ikäpoikkeusluvalla jo kolmisenkymmentätuhatta nuorta.

Ikävä kyllä uudistus ei tältä osin ole jäänyt ilman valitettavia seurauksia. 17-vuotiaiden kuljettajien määrän kasvun myötä myös heidän loukkaantumisensa ovat lisääntyneet, mikä tosin on vielä varsin luonnollista.

Huolestuttavampaa on, että 17-vuotiaat ovat rikkoneet ensimmäisen ajokokemusvuotensa aikana saamiaan ajokieltoja liki kaksi kertaa useammin kuin vasta 18-vuotiaana ajokorttinsa saaneet. Tämä saa pohtimaan, ovatko kaikki 17-vuotiaat vielä riittävän kypsiä noudattamaan liikenteen yhteisiä pelinsääntöjä.

Nuorten törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset lisääntyvät, mutta traagisiin kuolonkolareihin päädytään yhä harvemmin

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnisti taannoin lainsäädäntöhankkeen ajokorttiuudistuksen ilmeisten valuvikojen paikkaamiseksi nuorten kuljettajien turvallisuutta edistävällä tavalla. Lausuntokierros umpeutui juhannuksen alla tuottaen varteenotettavia ehdotuksia.

Nuoret kuljettajat ovat aina olleet yliedustettuina onnettomuustilastoissa, minkä tietäen liikenteen turvallisuuskouluttajien yhdistys on esittänyt rajoituksia nuorimpien kuljettajien ajo­aikoihin ja matkustajien määrään etenkin viikonloppuisin.

Toisessa vaakakupissa painaa tielläliikkujien turvallisuus.

Samaan kuoroon liittyi lausuntokierroksella Poliisihallitus, joka pitää kannatettavimpana keinona rajoittaa 17-vuotiaiden ajamista öisin. Silloin onnettomuuksia tapahtuu juuri nuorille kuljettajille eniten. Alaikäisen kuskin kyytiin poliisi päästäisi korkeintaan yhden alaikäisen matkustajan. Auton varustaminen erillisellä merkillä helpottaisi valvontaa.

Korjausliikkeet ovat tarpeellisia, vaikka ajoaikojen ja matkustajamäärien rajoittaminen voidaan helposti kokea demokratiassa kansalaisvapauksien liialliseksi rajoittamiseksi. Toisessa vaakakupissa painaa niin alaikäisten kuljettajien, heidän kyyditettäviensä kuten muidenkin tielläliikkujien turvallisuus. Sekään ei ole vähäpätöinen arvo.

Liian leimaavaksi saattaa joku kokea myös uuden kuljettajan merkin ajoneuvossa. Ei silti ole monta vuosikymmentä siitä, kun sellainen oli pakollinen varuste juuri ajokortin saaneen nuoren auton takaikkunassa. Ainakin tuolloin se oli omiaan hillitsemään kaasujalkaa ja harva nuori taisi panna sitä silloin pahakseen.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut