Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Minttu Kokon Esalainen Oletko kuullut pinkkipesusta?

Yritysten viherpesu on monelle tuttua hommaa, mutta oletko koskaan kuullut puhuttavan pinkkipesusta? Pinkki- tai sateenkaaripesu-termillä kuvataan yritysten tai jopa valtioiden tapaa esittää itsensä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille ystävällisenä. Pinkkipestyt tahot vaikuttavat suvaitsevaisilta, vaikka todellisuudessa ne jättävät vähemmistöjen oikeuksien ajamisen vain ontolle retoriikan tasolle.

Suuryritykset vainuavat rahan tuoksun jopa vähemmistöjen juhlassa. Moni halpavaatemerkki yrittää Pride-juhlahumussa myydä pikamuotiaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille värjäämällä vaatteidensa logot sateenkaaren väreillä ja lanseeraamalla erilaisia Pride-mallistoja. Esimerkiksi kun verkkovaatekauppajätti Zalandon sivuilta hakee tuotteita hakusanalla ”pride”, löytyi tätä kirjoittaessa 388 osumaa. Edustettuina olivat esimerkiksi sellaiset tunnetut vaatemerkit kuin Adidas, Calvin Klein, Crocs, Vans ja Levi’s.

Kehitysmaassa lapsen orjapalkalla ompelemaan t-paitaan painatettu tunnetun brändin sateenkaarenvärinen logo ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että pikamuodin maailmassa Pridesta puhutaan vain silloin, kun sitä voidaan käyttää markkinointikikkana. Kun Pride-juhlinta päättyy, yritys vaihtaa sosiaalisessa mediassa logonsa sateenkaarenvärisestä takaisin neutraaliksi, ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien esille ottaminen unohtuu seuraavaan Prideen asti. Sitten koittaa jälleen juhlan ja sateenkaarenvärisen markkinoinnin aika, ja sama ruljanssi jatkuu.

Tällainen Pride-performanssi kiillottaa pikamuotia myyvien suuryritysten imagoa juuri sopivasti, jotta kuluttaja voi unohtaa niiden tuotannon epäeettisyyden. Bangladeshilaisen pikkulapsen tekemän t-paidan ostaminen ei tunnu niin pahalta, jos sitä koristaa sateenkaari-ihmisten ilosanomaa julistava värikäs logo. Todellisuudessa uuskolonialistiset firmat riistävät näin toimiessaan kolmannen maailman maiden lisäksi myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. Syrjityn ihmisryhmän käyttäminen markkinointivalttina on kulttuurisen omimisen kaltaista hyväksikäyttöä, jossa lakaistaan maton alle tuon ihmisryhmän historian aikana kokema mittava kärsimys. Pride ei ole pelkkää bilettämistä eikä kenen tahansa käytettäväksi tarkoitettu rahasampo, vaan tapahtumalla on yhä tänäkin päivänä poliittinen merkitys – ja sen rahanhimoiset brändit jättävät täysin huomiotta.

Jos yritykset haluaisivat oikeasti tukea seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä, ne voisivat esimerkiksi lahjoittaa osan Pride-mallistojensa massiivisista tuotoista vähemmistöjen oikeuksia ajaville kansalais- tai hyväntekeväisyysjärjestöille. Tai sitten kantaa vähemmistökysymyksiin voisi ottaa muulloinkin kun silloin, kun siitä saa revittyä rahallista hyötyä itselleen. Varsinkin nykyaikana kannan ottaminen esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olisi varsin vaivatonta.

Onneksi juhlasta voi nauttia myös ilman epäeettisen vaatetuotannon tukemista. Jätä sateenkaarenväriset rytkyt kaupan hyllylle. Lahdessa Pride-kulkueeseen pääsee osallistumaan 21. elokuuta.