Lukijalta: Käänteinen etäopetus säästäisi kyläkouluja

Mikael Seppälä

Kivijärven koulun oppilaat ottivat kantaa 18.6. kirjoituksillaan kyläkoulujen tulevaisuuden puolesta ja tietenkin erityisesti oman koulun jatkumisesta.

Jaan heidän tuskansa ja huolensa oman koulun puolesta. Mitä heidän koulu-uralleen tapahtuu, jos heidän lähikoulunsa lakkautetaan? Pitääkö hypätä koulutaksin kyytiin ja mennä kauaksi kotoa kouluun, uuteen kouluun, jossa ei ole ehkä niitä lähitalojen kavereita, vaan ihan uusia kasvoja, opettajista ja muusta henkilöstöstä puhumattakaan?

Mitä tapahtuu itse rakennukselle? Koulutalo on ja pysyy useassa kylässä keskipisteenä ja sillä on muitakin tehtäviä kuin toimia oppilaitoksena. Jätetäänkö rakennus kylmäksi ja unohdetaan vai mitä vanhalle rakennukselle pitäisi keksiä?

Esittelen uuden vaihtoehdon näissä kylien pikkukouluissa tapahtuvalle opetukselle. Esitän sen vaikka tiedän vastaanoton olevan kielteinen ja tyrmäävä. Kannattaisiko tätä kuitenkin harkita ja vähän miettiä pitemmälle, jos toinen vaihtoehto on oikeasti lakkauttaminen ja lasten kuskaaminen ympäri pitäjää.

Näissä koulussa, ja myös muissa, voitaisiin siirtyä etäopetukseen, jossa koululaiset tulevat tavalliseen tapaan kouluun, mutta opettajat, ainakin suurelta osin ovatkin siellä "kirkolla" ja järjestävät opetuksen etänä.

Tätä opiskelumallia toisin päin, eli opettajat kouluissa (tai kotonaan) ja oppilaat kotona, on nyt harjoiteltu liki vuoden verran hyvine ja huonoine kokemuksineen. Otetaan mukaan hyvät kokemukset ja opit tästä ajasta sekä parannetaan ja korjataan huonot.

Kaikkia oppiaineita ei voi etänä koko aikaa opettaa, mutta varmasti tähän löytyisi tasapaino, jos halutaan.

Uudessa mallissa oppilaat tulevat kouluun kuten nytkin, ja heitä vastassa on vaikkapa koulumestari, joka katsoo, että oppimisrauha säilyy, välitunneilla on valvontaa ja puuro syödään lounaalla. Jokaisella oppimisryhmällä on oma oppimisympäristönsä etä- ja muine yhteyksineen, riittävillä interaktiivisilla toiminnoilla varustettuja näyttöpäätteittä ja niin edelleen. Näiden välityksellä etäyhteyksissä oleva opettaja ohjaa opetusta.

Tällaisessa mallissa yksi opettaja pystyisi toimimaan useamman koulun opettajana samanaikaisesti, jolloin resurssia säästyisi ja sitä voitaisiin ohjata vaikkapa paikallisiin avustajiin niille oppilialle, jotka sitä tarvitsevat. Samalla voitaisiin saada tarjolle uusia oppiaineita varsinkin lukioihin, koska oppimisryhmät per koulu voi olla huomattavasti pienempiä, kuin nyt vaaditaan.

Kaikkia oppiaineita ei voi etänä koko aikaa opettaa, mutta varmasti tähän löytyisi tasapaino, jos halutaan. Tietenkin helpoin tie on lakkauttaa pikkukouluja ja laittaa lapset koulukyytiin, mutta mitä jos koetettaisiin jotain uutta!

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut