Ehdokkaalta: Miksi Iitin hallintosääntöuudistus jätettiin viimeiseen kokoukseen?

Veikko Ikonen

Iitin kunnanvaltuuston päätettäväksi viimeisessä kokouksessa tuotaneen uuden kunnanjohtajan valinnan lisäksi muun muassa uusi hallintosääntömalli. Tätä asiaa on esitelty jo aiemmin, mutta nyt sitä on ryhdytty ajamaan viime tipassa läpi, ja mitenkä muutenkaan kuin kiireellä. Nykymuodossaan se synnyttää monia kysymyksiä.

Miksi toteutus jätettiin viimeiseen kokoukseen, jolloin sidotaan tulevan valtuuston kädet?

Jos valiokuntamalli toteutetaan esitellyllä tavalla, valittavista valiokunnista tulee vain valmistelevia elimiä ilman päätösvaltaa. Riittääkö valiokunnilla valmisteltavia asioita koko valtuustokaudeksi, vai uhkaako niistä tulla kahvittelukerhoja?

Jos valiokuntia (hallintosääntömallissa) kehitettäisiin päätösvaltaakin omaaviksi (Orimattilan malli), niiden työskentelyyn tulisi paljon lisäpainoa, ja kunnanhallituskaan ei ehkä tukehtuisi päätettävien päätösten ja "nippelipäätösten" tulvaan.

Molemmissa tapauksissa joka tapauksessa luottamushenkilöiden määrä tulee laskemaan rajusti.

Toivoisin etenkin valtuustotyöskentelyn jättävien valtuutettujen ajattelevan tulevaisuutta ja muistamaan nykyjärjestelmän (lautakuntien) opetusroolin suomalaisen kansanvallan "kansanopistona".

Kirjoittaja on iittiläinen kuntavaaliehdokas (kesk.).

Jos valiokuntamalli toteutetaan esitellyllä tavalla, valittavista valiokunnista tulee vain valmistelevia elimiä ilman päätösvaltaa.

Siirry vaalien tulospalveluun

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut