Ehdokkaalta: Julkisen terveydenhuollon palvelut erilleen Mehiläisen sovelluksesta

Anna Kaisa Kupiainen

Päijät-Soten perusterveydenhuollon palvelut tuottavan Harjun terveyden digipalvelut eivät toteudu Lahti Vasemmalle ry:n mielestä tarkoituksenmukaisella ja saavutettavalla tavalla .

On asiakkaalle todella sekavaa, ja jopa täysin härskiä ja vastuutonta, että Harjun terveyden digiklinikka toimii OmaMehiläinen-sovelluksella. Ajanvarausmahdollisuutta julkiseen palveluun etsivä asiakas päätyy helposti Päijät-Soten sivulta, linkkiä seuraamalla ja tunnistautumalla, varaamaan Mehiläisen yksityistä palvelua. Tätä ovat monet asiakkaat ihmetelleet.

Missään vaiheessa ei edes tule varoitusta, että asiakas on poistumassa julkisen palvelun puolelta.

Tätä tilannetta ei voi minun mielestäni missään nimessä sallia. Harjun terveyden sähköiset palvelut on järjestettävä sen omalla alustalla, ilman sekaantumisen vaaraa. Iäkäs potilas ilman kunnollisia digitaitoja, saattaa hyvinkin erehtyä varaamaan lääkäriajan Mehiläisestä eikä julkisesta terveydenhuollosta.

Vaikka Harjun terveys on yksityinen toimija, sen tulee julkista palvelua järjestäessään toimia hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti ja järjestää verkkopalvelunsa saavutettavasti ja helppokäyttöisesti. Ihmisiä ei saa tällä tavoin johtaa harhaan.

Lahden kaupungin tulisi omistajana reagoida tilanteeseen välittömästi.

Kirjoittaja on proviisori, kuntavaaliehdokas (vas.), Lahti Vasemmalle ry:n puheenjohtaja.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut