Pääkirjoitus: Kärkkäisellä Renkomäessä isot suunnitelmat

Kärkkäinen aikoo laajentaa liiketilansa liki kaksinkertaisiksi Lahden Renkomäessä. Juha Peurala

Tavarataloyhtiö Kärkkäinen kertoi vastikään uutisen, joka saattoi samalla paljastaa, miksi tämä pohjoispohjalainen yritys katsoi aikanaan aiheelliseksi levittäytyä kotikonnuiltaan eteläiseen Suomeen ja Lahteen.

Kärkkäinen ilmoitti laajentavansa suuresti Lahden Renkomäessä sijaitsevia liiketilojaan ja toimintojaan. Nykyinen 30 000 neliön tavaratalokiinteistö saa viereensä lähes yhtä suuren laajennusosan, jonka Kärkkäinen hyödyntää eritoten kasvavan verkkokauppansa tarpeisiin. Kylkiäisenä yhtiö lupailee Lahteen jopa 200–300 uutta työpaikkaa.

Laajennuksen taustalla on Kärkkäisen ilmeinen pyrkimys vahvistaa jalansijaansa alati lisääntyvässä verkkokaupassa ja haastaa siinä alan ylivoimainen kotimainen markkinajohtaja Verkkokauppa.com. Näin asian näkee myös verkkokaupan palveluja tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski, jonka mukaan Kärkkäisellä ja Verkkokauppa.comilla on nyt kovat piipussa niiden kisaillessa asemasta Suomen Amazonina.

Verkkokauppa.com kaavaillee nykyisen strategiansa mukaan kaksinkertaistavansa runsaan 550 miljoonan euron liikevaihtonsa kuluvan vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Yhtiö aikoo tehdä sen yksin verkkokauppansa avulla, laajentamatta lainkaan myymäläverkostoaan.

Kärkkäisen liikevaihto yltää puoleen Verkkokauppa.comin vastaavasta, ja netissä tapahtuvan kaupanteon osuus on siitä alle neljännes. Yhtiön bisneksen perusta on viidessä tavaratalossa, joista suurin on Lahdessa.

Laajennussuunnitelmillaan Kärkkäinen viestittää nyt pyrkivänsä kasvattamaan verkkokaupan osuutta liikevaihdossaan merkittävästi. Yhdessä asiassa se on jo kovinta kilpailijaansa edellä, sillä Kärkkäinen kaupittelee verkossa peräti 200 000:ta tuotetta siinä missä Verkkokauppa.com tyytyy 65 000:een.

Kylkiäisenä yhtiö lupailee Lahteen jopa 200–300 uutta työpaikkaa .

Kärkkäisen laajennussuunnitelman yksityiskohdat ovat vielä paljastamatta, mutta yksin vihjaus sadoista uusista työpaikoista on mannaa Lahdelle ja sen ympäristökunnille. Yhtä hyvät uutiset ovat viime aikoina olleet harvassa. Ja vaikka verkkokaupassakin turvaudutaan tänä päivänä paljon automaatioon, järjestelmän eri vaiheissa on yhä paljon tarvetta myös tekeville käsille.

Ulkopuolisinkaan silmin ei pitäisi olla vaikea ymmärtää, miksi Kärkkäinen on päätynyt tekemään Lahdesta verkkokauppansa päätukikohdan. Lahti ei ole turhaan lyönyt rumpua erinomaisella logistisella sijainnillaan, jonka hyödyt osasi omissa laskemissaan ottaa huomioon muiden muassa panimojätti Hartwall jo 2000-luvun alussa. On toivottavasti vain ajan kysymys, milloin Lahden tarjoamat edut oivaltaa seuraava merkittävä yritys.

Kommentoi