Ehdokkailta: Missä on se taivaspaikka, joka luvattiin Harjun terveyttä perustettaessa?

Palveluiden saatavuus on huonoa. Soittoihin ei vastata ja takaisinsoittopalvelu toimii hitaasti.

Satu Lehtola, Sinikka Ruuska

Harjun terveyden palvelun saatavuus on todella huonoa: puhelimeen ei vastata, ei soiteta saman päivän aikana takaisin, vähätellään potilaan hoidon tarvetta ja jopa mitätöidään potilaan omaa arviota tilastaan.

Vaikka digiaikana kuuluu jokaisen arvioida itse tilaansa, ei sitä haluta kuunnella vaan lääkärit ja hoitajat tietävät kaiken näkemättä ja oikeasti kuuntelematta potilasta. Diagnoosit laaditaan puhelimitse pikaisesti eikä laiteta kokeisiin välttämättä lainkaan. Tämä ei ole meidän olettama, vaan kuntalaisilta saatua palautetta.

Jatkuvaa hyppyyttämistä hoidosta toiseen, kun lopulta jonkun saa soittamaan. Masennuksesta kärsivän näkemättä lääkkeiden määräämistä, mikä on täysin edesvastuutonta ja hyvin arveluttavaa, ja tämänkaltaiseen palveluun veronmaksajien rahoja käytetään.

Harjun terveys on päässyt vauhtiin –  tavoitteena on jonottomuus: "Pyrimme antamaan ajan aina tälle tai seuraavalle päivälle"

Missä se taivaspaikka, joka luvattiin, kun Harjun terveys oy:tä sisään ajettiin? Yhtymäkokouksessa McCarron ja Pohjalainen, jotka äänestivät kokoomuksen tahtotilan mukaan noudattamatta kaupunginhallituksen omistusohjauksellista päätöstä ja vielä olivat ylpeitä.

Päättäjänä tuntui pahalta katsella elokuussa yhtymäkokouksen jälkeen PHHYKYn hallituksen ilakointia, kun yhteisyritys syntyikin. Siinä yhtymän hallituksen kera maljoja kilisteltiin. Juhlaan ei ole ollut syytä eikä maljoja pidä kuntalaisten terveyden kustannuksella nostella. Ei ole kuntalaisilla juhlan aihetta, ovat tajunneet tämän vuoden alusta alkaen, että terveyspalvelut on jääneet saamatta, viivästyneet, ja jonot vain kasvaneet.

Joonas Turunen kertoi, että kiireelliseen hoitoon voi mennä Nastolan terveysasemalle ilman ajanvarausta ma–ke 8–18 ja to–pe klo 8–16. Kuitenkin tiedotteissa kerrotaan, että ensin on soitettava ja muussa tapauksessa soitettava 112:een, jos on kiire. Harhaanjohtavaa viestintää. Ei kuitenkaan kerrota, että voi tulla ilman ajanvarausta. Onko tarkoituskin, että kukaan ei tule ilman ajanvarausta. Oli mukava lukea Turusen tekstistä, että terveysasemalle voi tullakin ilman ajanvarausta. Ja infotaulut pikaisesti kuntoon, jotta asiakkaat löytävät päivystykseen.

Asiakkailta hyvät arvosanat Harjun terveydelle – lääkäriin pääsee nyt nopeasti, mutta puhelinpalvelussa vielä ruuhkaa

Nyt vaan kaikki terveysasemalle aikaa varaamatta, mikäli on tarvetta. Samalla on huolehdittava, että hoitajia ja lääkäreitä on riittävästi päivystyksessä. Lisäksi olisi avattava nyt suljettuna oleva infopisteet Nastolassa ja kaupunginsairaalassa. Face to face on tunnetusti parasta asiakaspalvelua. Infopisteestä pitää saada tilata tarvittavat ajat hoitajille ja lääkäreille. Takaisinsoittopalvelun on myös pelattava, ja lisäksi lääkärin soitot asiakkaalle sovittuna kellonaikana eikä monen päivän viiveellä, jolloin voi olla jo myöhäistä. Paljon on parannettavaa Harjun terveydellä, terveys edellähän menemme. Ihminen on tärkein, ei voitontavoittelu.

Lehtola on työsuojeluvaltuutettu, kaupunginvaravaltuutettu (sd.) ja kuntavaaliehdokas Lahdessa. Ruuska on lähihoitaja, kaupunginvaltuutettu (sd.) ja kuntavaaliehdokas Lahdessa.

Siirry vaalien tulospalveluun

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut