Markus Pirttijoen Esalainen: Ei tule helpolla MotoGP:tä KymiRingille

Markus Pirttijoki

Markus Pirttijoki

Eikä, taas!

Siinä kaksi ensimmäistä sanaa, jotka karkasivat spontaanisti perjantaina, kun tieto KymiRingin MotoGP:n perumisesta tuli. Kisat jäivät väliin viime kesänä ja niin jäävät nytkin.

MotoGP:n instagram-tilillä asia kuitattiin julkaisemalla kuva uudesta kisakalenterista, jossa KymiRing ja Suomen lippu oli pyyhitty listalta pois ja elokuun kohdalle oli merkitty uudeksi kisapaikaksi Itävallan Styria.

Kuvan alla sentään todettiin, että "nähdään ensi vuonna, Suomi!"

Lahti Eventsin KymiRing-sitoumukset nostivat kierroksia Lahden valtuustossa – "Jos liike-elämässä tulisi tällainen vastaus, toimitusjohtaja olisi entinen"

Ratapyöräilyn kuninkuusluokan MotoGP:n kilpailuoikeudet omistaa espanjalainen Dorna Sports, joka myös teki päätöksen Suomen osakilpailun peruuttamisesta yhdessä talleja ja sponsoreita edustavan IRTAn sekä kisajärjestäjä FIMn kanssa.

Dorna tiedotti asiasta otsikolla "kisakalenteria päivitetty".

Suomen osakilpailun peruuttamisen syyksi mainittiin edelleen jatkuva koronapandemia ja sen aiheuttamat vaikeudet matkustamiselle Suomeen.

Samassa yhteydessä Dorna siis lisäsi yhden osakilpailun Itävaltaan. Siellä ajetaan kahtena peräkkäisenä viikonloppuna elokuussa.

Jos Dornan viestiä tulkitsee riittävän ahdasmielisesti, korona jyllää nyt Suomessa. Se ei jyllää Ranskassa, jossa tänä viikonloppuna on järjestetty MotoGP:n Le Mansin osakilpailu. Eikä se jyllää Italian Mugellossa, jossa moottoripyörät kiertävät kehää kahden viikon kuluttua. Eikä se jyllää Dornan kotimaassa Espanjassa, jossa kypäräpäät mittelevät paremmuudesta viikko Italian jälkeen. Eikä se jyllää myöskään Saksassa, Hollannissa tai Iso-Britanniassa, jossa niin ikään ajetaan tänä kesänä. Ei, korona jyllää nyt vain Suomessa. Ja tänne on vaikea matkustaa.

Ratamoottoripyöräily on suurten keskieurooppalaisten maiden juttu. Kun jonnekin lähdetään, suuntana ovat Japani, Australia, Malesia ja Thaimaa.

Päijät-Hämeen laidalla, Iitin itäisessä perukassa sijaitseva KymiRing on ollut tässä joukossa outo lintu. Suomi ei myöskään synnytä sellaista klangia prätkäpiireissä kuin Välimeren mahtimaat. Jarno Saarisesta on jo aikaa. Meikäläiset tunnetaan maailmalla paremmin nelipyöräisten rateista, Formula ykkösistä ja rallista.

KymiRingin MotoGP:n eteen tehtiin töitä Lahti Eventsissä "ihan tähän sekuntiin asti"

Juuri siksi KymiRingin projektia on ollut todella jännittävää seurata. Siinä on jotain samaa kuin Daavidissa ja Goljatissa. Pieni ja piskuinen haastaa suuret ja mahtavat.

KymiRingin Markku Pietilä on kuin Pekka Perä, joka toteutti Kainuuseen Euroopan suurimman nikkelikaivoksen vaikka vastustajia ja epäilijöitä riitti. Moni varmasti hymähtää Perän ja Talvivaaran kuullessaan ja ihan aiheestakin. Kuitenkaan ilman tuollaista peräänantamattomuutta Suomessa ei tänä päivänä rakennettaisi sellaista akkuklusteria kuin nyt rakennetaan.

Talvivaarassa ongelmat olivat itse aiheutettuja. KymiRingissä Pietilä ja kumppanit ovat saaneet kaiken syliinsä pyytämättä.

Jo pelkästään tämän suomalaisen sitkeyden ja sisun vuoksi toivoisi, että KymiRingin eteen uurastaneille vielä heiluu ruutulippu ja hekin pääsevät podiumille suihkuttamaan shampanjaa. Ettei tänne enää olisi niin "vaikea" matkustaa. Sitä paitsi tässä on sen verran pelissä myös lahtelaisten yhteistä rahaa, että toivoisi niillekin tulevan katetta.

KymiRingin toimitusjohtaja ei yllättynyt MotoGP-kisan peruuntumisesta – "Emme ole enää niin kiinni tässä kesässä"

Kommentoi