Lukijalta: Autoilija voi paineen alla päätyä huonoon ratkaisuun

Johanna Nieminen

Minua haastateltiin kirjoittamastani mielipidekirjoituksesta. Mielipidekirjoitus koski aiemmin samassa kuussa valtatie 12:lla (VT12) tapahtuneen kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden lieveilmiötä eli hallitsematonta valtatien liikenteen siirtymistä maaseudun pikkuteille viranomaisten liikenteenohjauksen puuttuessa.

Haastattelu julkaistiin sekä Etelä-Suomen Sanomissa että Kouvolan Sanomissa. Lehden rajallisen palstatilan vuoksi kaikki ilmaisemani näkökulmat eivät päätyneet julkaisuun, joten kerron tässä ne selkiyttääkseni taustoja, joiden vuoksi lähdin tämän asian kanssa julkisuuteen.

Kerroin, että VT12 on kuolemanloukku Uusikylä–Tillola-välillä. Monet ovat kyseisellä noin 28 kilometrin matkalla menettäneet henkensä. Hetkellinenkin keskittymisen herpaantuminen voi aiheuttaa vastaantulijoiden kaistalle ajautumisen. Kerroin myös pienistä valkoisista risteistä, joita omaiset ovat pystyttäneet rakkaidensa muistolle.

Iitin Hiisiössä ja Kurrissa pelättiin viikko sitten autoilijoiden puolesta: "Valtatiellä oli koettu jo yksi tragedia ja me yritimme estää toisen tapahtumista täällä"

Valtatielle on suunniteltu uutta linjausta 1980-luvulta asti. Jokaisella vuosikymmenellä suunnitteluruljanssi on käyty läpi uudelleen. Tällä hetkellä Uusikylä–Tillola-välille on tehty suunnitelma, joka on lähtenyt hallinnolliseen käsittelyyn.

Rahoitusta ei ole vahvistettu, ja epäilen, että tokkopa sitä tuleekaan. Suurella todennäköisyydellä saamme taas lukea uutisista uusista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.

Kun valtatie 12 oli suljettuna onnettomuuden vuoksi, sen liikenne ohjautui pikkuteille. Otin haastattelussa esiin myös kuskien oman vastuun. Autolla ei ole pakko ajaa tiettyä reittiä, jos vaihtoehtoisiakin reittejä on saatavilla.

Tiellä on varovasti mahdollista jopa bussin peruuttaa vahingoittamatta viljelyksiä, kääntyä ennen siltaa ja valita jokin toinen reitti.

Eräiden autojen matala maavara oli aiheuttanut sen, että ne olivat jo sillalle noustessa jääneet alustastaan kiinni. Tästä huolimatta kuskit olivat kaasupoljinta painaen pakolla runnoneet autonsa sillan yli, yksi sillä seurauksella, että auton mukaan oli sillan kannesta irronnut pitkä pätkä lankkua.

Se oli kolissut auton mukana jonkin aikaa. Kuskilla oli havainnointi ja harkinta pettänyt täysin.

Kyseiselle sillalle johtavalla peltotiellä on liittymä toiselle peltotielle, joka päättyy palstasiltaan (sillan toisella puolella on pelto). Tämän liittymän jälkeen on kaksi noin yhdeksänkymmenen asteen mutkaa, joiden jälkeen päästään paljon puhuttaneelle sillalle.

Tiellä on varovasti mahdollista jopa bussin peruuttaa vahingoittamatta viljelyksiä, kääntyä ennen siltaa ja valita jokin toinen reitti. Sama koskee myös henkilöautolla liikkujia. Valitettavasti monellakaan autoilijalla ei kantti kestä tehdä sitä päätöstä, kun painetta antaa auton perässä odottava autoletka. Paineen alla ihminen voi päätyä huonoon ratkaisuun.

Kuolonkolarin jälkeen kaaos Hiisiön pikkuteillä – Kenen olisi ollut vastuu, jos onneaan kokeileva bussikuski olisi rikkonut sillan ja päätynyt veteen?

Mainitsin haastattelussa, että seudulla Mustjoen ja Kurrinojan perkausyhteisön alueella on yhteensä noin 33 kilometrin verran ojia/jokea ja useita siltoja. Maanomistajia eli osakkaita perkausyhteisössä on 84.

Viime vuonna pidettiin yhteisökokous ja tänä vuonna on tarkoitus pitää yleinen kokous, jos pandemiatilanne sen sallii. Yhteisön tarkoitus on kunnostaa vesiväylät, ja tämä tarkoittaa myös sitä, että alueella olevat monet sillat uusitaan kauttaaltaan.

Etelä-Suomen Salaojakeskus vastaa perkaussuunnitelmien laadinnasta. Näin laaja hanke ei kuitenkaan toteudu aivan hetkessä varsinkin, kun pandemiatilanne vaikuttaa vielä hyvin paljon.

Toivon kaikille hyvää havainnointia ja harkintaa liikenteeseen sekä turvallista matkaa!

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut