Lukijalta: Älkää hoitako läheistenne asioita verkkopankissa

Asioimisapu

En tiennyt, että olen toiminut rikollisesti. Olen hoitanut yli 90-vuotiaan äitini pankkiasioita verkkopankissa niin kauan, kuin hänellä ovat verkkopankkitunnukset olleet olemassa.

Äitini ei osaa käyttää tietokonetta, mutta helpottaakseen asiointiaan hän hankki aikoinaan tunnukset ja valtuutti minut hoitamaan näitä asioita.

Se, että olenkin toiminut rikollisesti, tuli ”kauttarantain” esiin, kun olisi pitänyt asioida valtiohallinnon palvelussa siten, että palveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Tunnistautumisessa oli tekninen häiriö, eivätkä äidin verkkopankkitunnukset toimineetkaan. Verkkopankki pelasi kuten pitikin.

Kun aloin selvitellä häiriön syytä ja lähdettä, kävin useampiakin kohteita läpi. Lähes jokainen taho vetäytyi vastuusta, mutta lopulta selvisi, että pankin, jolta verkkotunnukset on hankittu, järjestelmä takkuaa.

Hämäävintä oli, että kun virheilmoitus tuli esiin, kehotti se olemaan yhteydessä OP-ryhmään, vaikka tunnukset eivät olleet OP:n. OP-ryhmän järjestelmä on käsittääkseni valittu hoitamaan valtionhallinnon tunnistautumispalvelut.

Samalla, kun asiaa selvitettiin verkkopankkitunnukset myöntäneen pankin kanssa, toin esiin, että olen äitini asialla. Silloin pankista sanottiin, että olen toiminut sopimusten ja lakien vastaisesti, ”esiintynyt” äitinäni ja käyttänyt hänen verkkopankkitunnuksiaan. Olen toiminut kuulemma rikollisesti.

Hoitakaa käyttöoikeudet lainmukaiseen kuntoon läheistenne kanssa ja varmistakaa, että henkilöasiakirjanne on voimassa.

Tästä seurasi, että äidin tunnukset pantiin käyttökieltoon siihen saakka, kun äiti itse tunnistautuisi digitaalisesti kirjautumalla verkkopankkiin, ja samassa yhteydessä myöntäisi minulle käyttöoikeuden kirjautua verkkopankkitunnuksilla (arvatkaapa, onnistuiko tämä pankin esittämä malli?).

Oli esillä myös, että tulisin äidin kanssa pankkikonttoriin, mutta kun kerroin äidin sairauksista, tarjottiin tätä digitalisaatiokehityksen mallia, mallia joita ei tosiasiallisesti ollut olemassa tässä tapauksessa. Vaikka kuinka yritin selventää, verhoutui pankki lakitekstien taakse.

Kuten monet tietävät, haluavat vanhuksemme pitää viimeiseen asti kiinni määräämisoikeudestaan, ei haluta virallistaa edunvalvojaa. Havahdutaan vasta, kun mitään ei ole enää pikaisesti tehtävissä, että asiat ovat jo solmussa.

Kukaan ei pysty hoitamaan vaadittuja ja tärkeitä asioita viranomaistenkaan kanssa, kun vanhus itse ei pysty, eikä pysty kukaan muukaan. Vanhuksilta ovat menneet henkilökortit ja passit vanhaksi, uusien hankkiminen on yhtä mahdotonta kuin muukin viranomaisasiointi.

Ollaan pattitilanteessa. Tulee usein yli puolen vuoden tauko, ennen kuin saadaan edunvalvoja virallistettua. Edunvalvonta-asiat ovat siirtyneet maistraateilta digiviraston hoidettavaksi, ja tässä yhteydessä käsittelyajat ovat moninkertaistuneet. Tämäkö on osa hamuttua digiloikkaa?

Asiasta on jo ollut mediassa, Ilta-Sanomat 23.4.2021 kertoo kohtuuttomista viivästyksistä. Jopa vuoden on kestänyt käsittely, eikä vieläkään ole valmista.

Nyt palataan siis viime vuosituhannelle, toimitaan kirjeitse, lähetellen laskuja postitse pankkiin. Odotellaan, että viranomaiset saavat edunvalvojahakemuksen käsiteltyä. Postikin saa lisää töitä, kunhan selvitellään ensin, miten postitse tunnistautuminen todennetaan ja toivoen, että postit menevät perille.

Muistutus muillekin, älkää hoitako läheistenne pankkiasioita heidän verkkopankissaan. Älkää ainakaan kertoko siitä pankille kuin kysyttäessä, ennen kuin saatte edunvalvonta-asiat päätökseen. Muuten olette vaikeuksissa.

Hoitakaa käyttöoikeudet lainmukaiseen kuntoon läheistenne kanssa ja varmistakaa myös viiden vuoden välein, että henkilöasiakirjanne on voimassa.

Muistutuksena sekin, että jos sinulla ei ole voimassaolevia henkilöasiakirjoja, passia tai henkilökorttia, lain mukaan sinulle ei tulisi myöntää sellaisia verkkopankkitunnuksia, joilla voi tehdä vahvan tunnistautumisen.

Tämä tuo myös lisäkustannuksia laskun maksuun, ja kun tiliotekin tulee postitse, ei sekään ole enää ilmaista.

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut