Markus Pirttijoen Esalainen: Korjataan yli 100 vuotta vanha valuvika rautateillä ja rakennetaan itärata uuteen paikkaan

Markus Pirttijoki

Markus Pirttijoki

Palataanpa rata-asioihin pienen tauon jälkeen. Silmään nimittäin osui tällä viikolla tehty selvitys Savon radan eli Kouvolan ja Kajaanin välisen rataosuuden kunnostamisen kustannuksista ja sen vaikutuksista matka-aikoihin. Tutkimuksen olivat tilanneet Etelä-Savon maakuntaliitto sekä Pohjois-Savon ja Kainuun liitot. Jaa, että miksikö tämä kiinnostaa täällä? Kyllä se kiinnostaa, malttia.

Selvityksen mukaan matka-aika Helsinkiin lyhenisi Kajaanista 19 minuuttia, Kuopiosta 13 minuuttia ja Mikkelistä 7 minuuttia. Radan kunnostus maksaisi hieman alle 800 miljoonaa euroa.

Hämeen elinkeinoelämä vetoaa isolla joukolla itärataa vastaan, katso yli 200:n nimen lista

Otetaan tässä yhteydessä mukaan itäradaksi kutsuttu hanke, jonka ajatuksena on rakentaa uusi ratalinja Kouvolasta Helsinkiin. Se korvaisi Kouvola-Lahti-Helsinki-reitin kaukojunien väylänä, jolloin Lahden ja Helsingin väliä liikennöisivät enää lähijunat ja Lahdesta pohjoiseen ja itään pääsisi vain ajamalla ensin taajamajunalla Kouvolaan ja hyppäämällä siellä kaukojunaan. Joko alkoi kiinnostaa? Hanke on onneksi utopistisena syntynyt, ja tämän viikon selvitys teki siitä entistä enemmän epäkelvon.

Savon radan parantaminen nopeuttaisi junamatkaa Kuopiosta Helsinkiin siis 13 minuuttia. Itäradan rakentamisen ja Savon radan parantamisen on arvioitu vähentävän matka-aikaa yhteensä 28 minuuttia. Parannustöiden jälkeen pelkän itäradan aikahyödyksi jäisi siis 15 minuuttia. Itäradan rakentamisen on arvioitu maksavan ainakin 1,7 miljardia euroa eli yli kaksi kertaa enemmän kuin Savon radan korjaus. Ojalan laskuopilla: kaksinkertainen aikasäästö vaatisi kolminkertaiset kustannukset. Järkevää? No ei ole.

Vaan eipä hätää. Minulla on takataskussa valmis idea, joka ei vaadi 70 miljoonan euron pääomituksia itäradan hankeyhtiöön eikä miljardiluokan investointeja. Pystyn lupaamaan kuopiolaisille kunnostustöiden päälle tuplasäästön matka-aikaan korkeintaan joidenkin kymmenien miljoonien investoinneilla. Se olisi 1–2 prosenttia itäradan hinnasta. Myös Kajaanin ja Mikkelin matka-ajat nopeutuisivat ylimääräiset 10 minuuttia tai enemmänkin. Samalla korjattaisiin ikiaikainen valuvika suomalaisessa rautatieverkossa.

Suomen massiivisilla ratahankkeilla suuri työllisyysvaikutus – Miljardien eurojen urakat voivat kuitenkin mennä ulkomaille

Juna Kouvolaan on tullut pohjoisesta yli 100 vuotta väärästä suunnasta, kaupungin länsipuolelta. Siksi lähtiessään asemalta Helsinkiin juna joutuu ajamaan samaa raidetta pitkin kuin se on sinne tullutkin. Asemalla vaunut pitää "kääntää" eli veturi on ajettava junan päästä toiseen. Pysähdys kestää yhdeksän minuuttia kun normaalisti asemilla selvitään parin minuutin seisahduksella.

Ratkaisu on se, että oikaistaan raide Kouvolan länsipuolella niin, ettei se kaarra asemalle vaan jatkaa suoraan. Uutta rataa tarvitaan noin kilometrin verran ja aikaa säästyy toistakymmentä minuuttia, kun myös hidastaminen jää pois. Pohjoisen junat voisivat tarvittaessa pysähtyä muutaman kilometrin päähän Korialle.

Nykyinen palvelutaso Kouvolassa on yli tarpeen. Sieltä ajaa Helsinkiin 12 kaukojunaa päivässä, mikä on enemmän kuin vaikkapa Turusta. Muutoksen jälkeenkin Kouvolasta pääsisi pääkaupunkiseudulle Lappeenrannan junilla, joita tällä hetkellä kulkee päivässä seitsemän kertaa – yhtä usein kuin isommasta Kuopiosta.

Kommentoi