Lukijalta: Kuolonkolarin jälkeen kaaos Hiisiön pikkuteillä – Kenen olisi ollut vastuu, jos onneaan kokeileva bussikuski olisi rikkonut sillan ja päätynyt veteen?

Johanna Nieminen

Lauantaina 17.4.2021 tapahtui valitettava kuolemaan johtanut onnettomuus valtatiellä 12 Lahden puolella lähellä Iitin rajaa. Valtatie suljettiin kokonaan muutamaksi tunniksi. Kouvolan suunnasta tuleville ei tietääkseni osoitettu kiertotietä, joten liikenne alkoi hallitsemattomasti suuntautua onnettomuuspaikkaa lähinnä olevasta Hiisiön ja Kurrin risteyksestä.

Aamupäivän aikana ihmettelimme kovasti lisääntynyttä liikennöintiä Kurrintiellä, kunnes löysimme netistä pelastuslaitoksen hälytystehtävistä tiedon, että Lahdessa oli tapahtunut keskisuuri liikenneonnettomuus. Päättelimme, että paikallistiellä ajavat autot ja bussi ovat Kouvolasta päin tulevaa valtatien liikennettä, ja pieni osa siitä oli Lahdesta päin tulevaa liikennettä.

Tästä huolestuneena lähdin kävellen selvittämään, mitä kautta liikenne kulkee ja onko viranomaisten toimesta kukaan ohjaamassa liikennettä. Kun pääsin lähimmälle Linnilän risteykseen johtavalle tielle, molemmista suunnista kulkevat autot olivat jo kerinneet muodostaa tielle tulpan ja jotkut päättivät peruuttaa pellolle päästääkseen toiset autot ohitse.

Näin kaukaa, että Viittiöntien risteykseen johtavalla peltotiellä nousi pölypilvi jatkuvan liikenteen vuoksi. Kyseisellä tiellä on kahdeksan tonnin painorajoitettu puurakenteinen silta, joka johtaa virran yli. Silloin minulle tuli kiire.

Tielle päästessäni huomasin, että viranomaisia ei näkynyt missään. Soitin hätäkeskukseen, selostin tilanteen ja pyysin apua liikenteenohjaukseen. Samaan aikaan puolisoni yritti soittaa minulle ja kertoa, että rekkoja oli alkanut tulla paikallistietä pitkin.

Viereeni pysähtyi useampi kysymään ajo-ohjeita. Yksi autokunta ilmoitti odottaneensa tunnin ajan valtatiellä. Kävelin Kurrintien ja peltotien risteykseen. Sinne oli ehtinyt eräs naapurimme ja hän oli osittain tukkinut peltotien risteyksen traktorilla. Hän kertoi, että oli kerinnyt jo käännyttää bussin tieltä. Puurakenteisen sillan 8 tonnin painorajasta on liikennemerkki peltotien molemmissa päissä. Käsittääkseni täysikokoinen bussi painaa toistakymmentä tonnia.

Saimme tilannetiedotteen paikalliselta, että erään toisen reitin painorajoitetun sillan eteen oli kertynyt rekkoja.

Jäimme yhdessä tukkimaan peltotien risteystä ja ohjaamaan liikennettä, jota tuli jokseenkin tasaisena virtana noin tunnin ajan. Yhdessä vaiheessa saimme tilannetiedotteen paikalliselta, että erään toisen reitin painorajoitetun sillan eteen oli kertynyt rekkoja.

Hätäkeskukseen soitettiin vielä pariin otteeseen pyytäen viranomaisilta liikenteenohjausta. Vastaukseksi saimme, että poliisi on tietoinen tilanteesta, mutta eivät pysty lähettämään ketään.

Ymmärrän, että poliisilla on resurssipulaa ja netissä oli informoitu, että onnettomuuspaikalla ei ole kiertotietä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ihmiset jäisivät kiltisti valtatielle odottamaan sen avautumista, vaan he omatoimisesti etsivät kiertotietä navigaattoriin (sokeasti) luottaen ja toiset muiden esimerkkiä seuraten. Valitettavasti navigaattori ohjaa myös sellaisille teille, joita ei ole suunniteltu valtatieliikennettä varten.

Kenellä olisi ollut vastuu, jos onneaan kokeileva bussi- tai rekkakuski olisi päättänyt jättää sillan painorajoituksen huomioimatta, rikkonut sillan ja päätynyt veteen? Kenellä olisi ollut vastuu tien pettäessä, kun osalla yksityisteitä raskas liikenne on sallittu vain roudan aikaan?

Olisiko vastuu ollut minulla ja naapurillani maanomistajina, kuskilla vai viranomaisilla, joilta oli pyydetty apua? Vastuu on tietenkin kuskilla, mutta kulut lankeavat maanomistajalle. Toivoin, että poliisi olisi voinut turvallisen kiertotien puuttuessa estää edes raskaan liikenteen kulun Hiisiön kautta.

Vastaukseksi saimme, että poliisi on tietoinen tilanteesta, mutta eivät pysty lähettämään ketään.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut