Pääkirjoitus: Ajokorttiuudistus menee uusiksi, kun 17-vuotiaiden poikkeusluvasta tulikin sääntö

Jo yli 30 000 17-vuotiasta on ehtinyt saada ajokortin ikäpoikkeusluvalla parin viime vuoden aikana. Katja Luoma / arkisto

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähtenyt lainsäädäntöteitse korjaamaan valuvikoja, joita vain pari vuotta sitten toteutuessa ajokorttiuudistuksessa on havaittu nuorille kuljettajille myönnettävän poikkeusluvan kohdalla.

Uudistuksen jälkeen jo 17 vuotta täyttäneille on voitu myöntää henkilöauton b-ajokortti, jos heillä on osoittaa autoilulleen riittävät liikkumiseen liittyvät perusteet. Niitä on nähtävästi ollut helppo keksiä, sillä ajokortin on ehtinyt saada ikäpoikkeusluvalla jo yli 30 000 nuorta. Määrä on ylittänyt kaikki ennakko-odotukset ja johtanut siihen, että 17-vuotiaan ajokortti ei ole enää poikkeus vaan likipitäen sääntö.

Valitettavasti ennakkoarviot ovat pettäneet myös siinä, millaisia seurauksia uudella poikkeuslupakäytännöllä on ollut liikenteen turvallisuuteen. Tuoreen seurantaraportin mukaan 17-vuotiaiden henkilöautonkuljettajien loukkaantumiset ovat lisääntyneet. Muutos lienee pitkälti seurausta kuljettajien määrän suuresta kasvusta. Vaikeammin sitä vastoin on selitettävissä, että samaan aikaan 17-vuotiaat kuljettajat ovat rikkoneet saamiaan ajokieltoja jopa kaksi kertaa useammin kuin 18-vuotiaat.

Suuri ero vihjaa, ettei normaalia alaikärajaa olisi suotta säädetty täysi-ikäisyyden kohdalle. Ainakin osalla nuorista näyttää ottavan aikansa, ennen kuin heidän henkinen kypsyytensä ehtii kohota sellaiselle tasolle kuin autoilijoilta sopii liikenteessä edellyttää.

Toki on syytä korostaa, että valtaosa 17-vuotiaista kuljettajista on selvityksen mukaan selviytynyt liikenteessä yhtä mallikkaasti kuin hieman varttuneemmat ratinkääntäjät. Autokoulun ajokokeissakin he ovat ehkä motivoituneempina onnistuneet paremmin kuin vuotta vanhemmat kokelaat.

Armeijassa ei ole enää aikoihin rangaistu koko joukkuetta, jos vain muutama on töpeksinyt. Siksi on positiivista, ettei ministeriössäkään harkita valuvian korjaamiseksi ajokorttimahdollisuuden poistamista koko 17-vuotiaiden ikäluokalta. Useimmilla kun lienee aito tarve varhaistetulle ajo-oikeudelleen.

Hyviä vinkkejä on antanut Liikenteen turvallisuuskouluttajien yhdistys.

Nykyinen poikkeuslupamenettely lienee kyllä tiensä päässä, mutta se saatetaan korvata käytännöllä, jossa ajokortti voitaisiin myöntää kaikille 17-vuotiaille kiristämällä samassa yhteydessä liikenneturvallisuuteen liittyviä ehtoja.

Hyviä vinkkejä on antanut Liikenteen turvallisuuskouluttajien yhdistys esittäessään rajoituksia nuorimpien kuljettajien ajoaikoihin ja matkustajien määrään. Näin voitaisiin kenties ehkäistä nuorisoporukoiden öisiä kaahailuja ja niistä aivan liian usein seuraavia vakavia onnettomuuksia.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut