Lukijalta: Harjun terveys vastaa: Autamme nuoria matalalla kynnyksellä – Pyrimme turvaamaan myös nopean pääsyn lääkärille ja vastaanotolle

Leni Kivelä

Kiitos huolestuneelle vanhemmalle mielipidepalstan kirjoituksesta. Pahoittelemme huonoa kokemusta palveluistamme. Otamme saamamme palautteen hyvin vakavasti ja käsittelemme sen toimintamme kehittämiseksi.

Jaamme samaa huolta syrjäytymisuhassa olevien nuorten osalta alueellamme. Apua tarvitsevia nuoria on yhä enemmän.

Harjun terveydessä pyrimme mahdollisimman matalaan kynnykseen yhteydenoton osalta, ja siksi tiimityömallissa on yksi numero, jonka kautta omaan sote-keskukseen voi ottaa yhteyttä. Toinen tapa ottaa yhteyttä on Päijät-Soten Digiklinikka, joka toimii puhelimeen ladattavana sovelluksena tai verkkoselaimella.

Digiklinikalla toimii erikseen Huoli pärjäämisestä -asiointikanava, jossa Harjun terveyden psykiatriset sairaanhoitajat, päihdesairaanhoitajat ja sosiaaliohjaajat palvelevat jokaisena arkipäivänä kello 8–16.

Oman tiimin sairaanhoitaja tekee alkuarvioinnin mielialan osalta ja ohjaa asiakkaan tarvittaessa lääkärin vastaanotolle tai psykiatrisen sairaanhoitajan puhelinvastaanotolle. Myös veriarvot katsotaan aina aluksi, jotta tiedetään, etteivät mielialaan vaikuta somaattiset syyt, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta.

Psykiatrinen sairaanhoitaja soittaa asiakkaalle, ja mikäli asiakasta ei saada tavoitettua, psykiatrinen sairaanhoitaja laittaa hänelle omasta työnumerostaan tekstiviestitse yhteydenottopyynnön. Näin asiakas saa suoraan sairaanhoitajan yhteystiedot ja voi soittaa tai laittaa tekstiviestiä suoraan psykiatriselle sairaanhoitajalle.

Asiakas saa suoraan sairaanhoitajan yhteystiedot ja voi soittaa tai laittaa tekstiviestiä suoraan psykiatriselle sairaanhoitajalle.

Tästä alkaa hoitosuunnitelman tekeminen. Asiakkaalla on mahdollisuus tavata työntekijää joko vastaanotolla tai etäyhteydellä, minkä lisäksi myös puhelu- tai nettiterapia ovat vaihtoehtoja tapaamiselle potilaan näin toivoessa.

Lääkkeen aloitus tehdään yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Silloin tällöin, etenkin nyt koronatilanne huomioiden, lääkkeen aloitus voidaan tehdä puhelinvastaanoton aikana, jonka jälkeen sovitaan asianmukaiset kontrollisoitot voinnista ja lääkitysvasteesta.

Harjun terveyden uusi toimintamalli perustuu asiakkaiden tarpeiden mukaan mahdollisimman joustaviin ratkaisuihin. Puhelimessa voidaan hoitaa tiettyjä asioita, joiden suhteen asiakas on aikaisemmin joutunut tulemaan fyysisesti vastaanotolle.

Pahoittelumme, että tämä on näyttäytynyt huolestuneelle vanhemmalle haasteena tavoittaa lääkäriä. On tärkeää turvata myös lääkärille ja vastaanotolle pääsy nopeasti, ja tähän toiminnassamme pyrimme.

Toivottavasti pojallasi on numero tallessa ja hän jaksaa laittaa viestiä omahoitajalle! Vaihtoehtoisesti hän voi ottaa uudestaan yhteyttä sote-keskukseen numerosta 03 410 89420 tai Digiklinikan Huoli pärjäämisestä -kanavan kautta. Mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat maksuttomia kuntalaiselle.

Kirjoittaja on Harjun terveyden mielenterveys- ja päihdepalveluiden palvelupäällikkö.

Kommentoi