Lukijalta: Miksi lääkärin tapaaminen on tehty mahdottomaksi? – Näännytetäänkö potilas soittelurumballa unohtamaan oikeutensa saada hoitoa, jossa hänet nähdään

Huolestunut vanhempi

Kirjoitan palvelukokemuksesta Harjun terveydessä maaliskuussa 2021. Olen huolissani oman lapseni, täysi-ikäisen alle 20-vuotiaan nuoren puolesta. Vihdoin vuoden odottelun jälkeen lapseni suostuisi lähtemään lääkäriin.

Koulu jäi kesken 2020, ja sen jälkeen (ja sitä ennen) hän vietti kaiken aikansa kotona. Kauppaan lähteminenkin vaati toisen ihmisen seuraa (äidin), koska kauppaan meno aiheuttaa ahdistusta.

Nuoren aikuisen päivärytmiä ei ole, hän nukkuu päivät, valvoo joskus 24 tuntia putkeen ja välillä nukkuu lähes saman, kokee olonsa arvottomaksi ja masentuneeksi. Hän haluaisi apua päästäkseen joskus normaalielämään kiinni ja ehkä opiskelemaankin. Nuoren aikuisen ongelmana ovat siis ahdistus, masennus ja unirytmin ongelmat.

Vanhempana olen hänen ainoa tukiverkkonsa ja tunnen lapseni todella hyvin. Tiedän koulukiusaamistaustan ja psyyken haurauden lapsuudesta nuoruuden kautta nykypäivään. Olen yrittänyt tukea ja ohjata, on ollut tukihenkilöt, psyk-kontakti ja avolastensuojelun asiakkuus.

Lähisuvussa on skitsofreniaa ja tätä kautta sukurasitus mielisairauteen. Mielestäni on aiheellista olla huolissaan.

Tämä nuori aikuinen ei ole päihteidenkäyttäjä, huolehtii raha-asiansa ja haluaisi mielenterveydelleen apua. Lisäksi muun muassa Kela ja työvoimatoimisto vaativat terveydentilanselvitystä ja nyt uhkaavatkin toimeentulon vaikeudet, kun lääkäriin ei pääse jotta saisi lääkäriltä terveydentilasta todistuksen.

Tässäkin ”casessa” voitaisiin katkaista syrjäytyminen, yhteiskunnan tukiverkoista tippuminen, mahdollinen työkyvyttömyyseläkkeelle joutuminen.

Lisäksi olisi armeijaan meno kesällä, jota nuori haluaisi lykätä, koska ei oman arvionsa mukaan kykene menemään sinne tällä hetkellä. Tämän kaiken ja enemmänkin kerroimme, kun sairaanhoitaja soitti Harjun terveydestä asiakkaalle.

Soittorumba alkoi muutama viikko sitten soitolla Harjun terveyden sote-keskusnumeroon. Lopulta jätimme takaisinsoittopyynnön ja saimme iloksemme nopeasti takaisinsoiton.

Pikaisen kyselyn jälkeen asiakkaalle kerrottiin, ettei lääkäriaikaa näin voi varata. Saimme tiedon, että on kaupunginsairaalassa kuitenkin kiirepäivystys. Menimme ilta-aikaan sinne, mutta lyhyen juttelun jälkeen emme lääkärille päässeet ja jäimme odottamaan yhteydenottoa Harjun terveydestä tiimi numero jostain.

Tiimistä sairaanhoitaja soitti asiakkaalle kertoen, että asiakas voisi netissä tehdä masennustestin, ahdistustestin ynnä muut, ja sen jälkeen he taas soittaisivat tiimi numero jostain viikon päästä.

Poikani puhui puhelun kaiutin auki, joten sanoin taustalta mielipiteeni asiasta ja että olimme jo näitä testejä tehneet. Tulokset saatuaan poika sai ehdotuksestamme laboratoriolähetteet. Jäimme odottelemaan puhelua viikon päästä.

Seuraavalla viikolla poikani sai soiton sairaanhoitajalta tiimi numero jostain. Labrat olivat ok, joten nyt päädyttiin aloittamaan sitalopraami-lääkitys (masennus, ahdistus tai vastaava).

Tämä lääkitys tuli tiedoksi tekstiviestillä, jossa kerrottiin lääkärin määränneen asiakkaalle tämän lääkkeen, jonka hän voisi Kela-kortilla apteekista noutaa. Lisäksi kerrottiin, että psykiatrinen sairaanhoitaja soittaa viikon päästä.

Tarina onkin nyt tässä vaiheessa. Asiakas edelleen nukkuu pitkiä aikoja tai ei nuku ollenkaan, lääkettä hän ei aloittanut (pelkää haittavaikutuksia).

Psykiatrinen sairaanhoitaja oli yrittänyt toissapäivänä soittaa. Koska asiakas silloin nukkui, oli tullut tekstiviesti ottaa yhteyttä mielenterveyspalveluihin, ja numerohan on sama, josta aloitimme (puhelu ilmeisesti nyt kuitenkin ohjautuu asiakkaan omaan tiimiin?).

Hoitoalan ammattilaisena en voi ymmärtää lääkehoidon aloittamista ilman ohjausta. Minusta se ei ole eettisesti kestävää hoitotyötä puhelinkeskustelujen ja nettikyselyn perusteella määrätä ssri-lääkettä asiakkaalle, joka ei ole mitään lääkkeitä ikinä syönyt.

Perustason sairaanhoito on syöksykierteessä

Ja soittorumba: Asiakas odottaa puhelimen vieressä päivän, koska kellonaikoja ei anneta. Ei masentunut, ahdistunut ihminen välttämättä pysty päivystämään puhelimen ääressä ja odottamaan soittoa sieltä ja täältä. Jos unirytmi on sekaisin ei kykene edes valvomaan sitä päivää.

Lisäksi painaa huoli omasta mielenterveydestä, toimeentulosta, armeijasta. Lääkärintodistuksen saaminen ilman lääkärin tapaamista lienee mahdotonta.

Onko mahdollista saada vastausta, miten lääkärin tapaaminen Harjun terveydessä on tehty mahdottomaksi? Laadukas hoitotyö on myös ihmisen kohtaamista. Puhelimitse ihminen on anonyymi kasvoton ongelma, joka terveydenhuollon yksikön pitää ratkaista.

Näännytetäänkö mielenterveyspotilas soittelurumballa unohtamaan oikeutensa saada hoitoa, jossa hänet nähdään kokonaisuutena ja kasvotusten. Mielen sairaus ei näy (eikä kuulu puhelimessa) ulospäin, mikä ei tarkoita, ettei sitä tarvitse hoitaa.

Tässäkin ”casessa” voitaisiin katkaista syrjäytyminen, yhteiskunnan tukiverkoista tippuminen, mahdollinen työkyvyttömyyseläkkeelle joutuminen. Siis niin, että saataisiin se pyydetty lääkäriaika ja tavattaisiin ihminen kasvotusten.

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.

Noinhan me keveästi paranemme kaikki sairaat

Harjun terveyden koulutusoikeus on tärkeä asia koko Päijät-Hämeen terveydenhoidolle

Lahti tekee ennätyksen: 2022 ei yhtään sairasta – vai onko näin sittenkään?

Kuinka nopeasti saa hammaslääkäriajan Harjun terveyteen?

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut