Ehdokkaalta: Sote- ja maakuntamalli täytyy kaataa – uusi hallinnon taso on tarpeeton ja heikentää paikallista päätösvaltaa

Juri Nieminen

Sote-uudistusta on yritetty jo 15 vuotta. Vahinkoa ei ole tapahtunut. Päinvastoin monessa kunnassa ovat tämän ansiosta säilyneet paremmat palvelut ja on löydetty uusia tapoja tuottaa niitä julkisen monopolin ja suuruuden ihannoinnin sijaan.

Pienet kunnat, jotka ovat osin ulkoistaneet sosiaali- ja terveyspalveluitaan, ovat samaan aikaan säilyttäneet tai jopa parantaneet palvelutasoaan ja saaneet taloudellista hyötyä. Läheltä löytyy esimerkkinä Sysmä, jossa on edelleen vuodeosasto ja säännöllisen kotihoidon piirissä olevien määrää on lisätty (2016, 64 vs. 2018, 90).

Asikkalassa vuodeosasto suljettiin ja kotihoito väheni (2016, 174 vs. 2018, 115). Hyvinvointiyhtymä perustettiin 1.1.2017. Sysmä on asukasluvultaan yli puolet Asikkalaa pienempi.

Kotikunta-ryhmä ei kannata maakuntamallia ja siihen pohjautuvaa sote-uudistusta. Palveluiden keskittyminen, päätösvallan loitontuminen, hallinnon lisääntyminen ja taloushyödyn puuttuminen tekee suunnitellusta uudistuksesta kuntien ja kuntalaisten kannalta negatiivisen. Uudistukset heikentävät vastuuta palveluiden tuottamisesta ja niiden inhimillisyydestä. Sote-uudistus on kasvoton.

Maakuntamalli on yksi hallinnon taso lisää. Tämä on Suomen kokoiseen maahan tarpeetonta, heikentää paikallista päätösvaltaa ja ihmisten mahdollisuuksia vaikuttaa palveluihinsa. Toiseksi kyseessä ei ole aito maakuntamalli itsehallintoineen ja verotusoikeuksineen. Maakunta on kulissi, jolla hämätään soten valtiollistaminen.

Maan hallituksen malli sote-palveluiden järjestämiseksi on vanhanaikainen. Suuruuden ihannointi, kilpailun poistaminen ja vallan keskittäminen ovat kuin Neuvostoliitosta. Tuloksena sote-palvelujen kehitys pysähtyy ja pienten kuntien lähipalveluille käy huonosti.

Euroopan paras sote-palveluissa on Hollanti vakuutusmallilla.

Vaihtoehtoisia malleja sote-palveluille on. Euroopan paras sote-palveluissa on Hollanti vakuutusmallilla. Perhelääkärit hoitavat koko väestön verrattuna Suomen julkiseen, yksityiseen ja työterveyshuoltoon. Kriteerinä on asiakastyytyväisyys, ja tyytymätön voi vaihtaa palvelutuottajaa.

Suomessa säädetään henkilöstömitoituksia. Monessa Euroopan maassa terveydenhuolto on ylikunnallista ja sosiaalipalvelut kuntatasolla. Nyt Suomessa tehdään kuntia, jotka eivät voi vaikuttaa edes sosiaalityöhön ja ikäihmisten kotiin vietäviin palveluihin.

Suomi olisi tämän muutoksen jälkeen yksi valtiokeskeisimmistä maista. Tarvitaan nopeasti lentoliput kansanedustajille Hollantiin.

Kotikunta-ryhmä kannattaa edelleen palveluiden palauttamista takaisin kuntien järjestämisvastuulle ja on toiminut palveluiden säilyttämisen ja paikallisen järjestämisen puolesta.

Kirjoittaja on yrittäjä, kunta-alan asiantuntija ja kuntavaaliehdokas (koku) Asikkalasta.

Siirry vaalien tulospalveluun

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut