Lukijalta: Asukkaille viestitään suoraan jäteastiassa

Minna Rajainmäki, Elina Rantanen

Vastaamme Etelä-Suomen Sanomien verkkolehdessä 31.3. julkaistuun Raija Hauhian mielipidekirjoitukseen "Lahden Talojen lajitteluohjeet olivat kapulakieltä". Kiitos Raija Hauhialle palautteesta.

Suomalainen kestävään kehitykseen erikoistunut viestintätoimisto Rodinia on suunnitellut Lahden ympäristöpääkaupunkivuoteen kampanjan ”Roskasta raaka-aineeksi”. Kyseessä on kolmen kuukauden pituinen viestintäkampanja, jossa kiinteistöjen jätepisteitä käytetään mediana – tavoitteena on lajittelutehokkuuden lisääminen.

Asukkaille viestitään suoraan jäteastiassa, mitä heidän lajittelemistaan jätteistä voisi syntyä, kun ne on lajiteltu oikein. Lahden Talojen kymmenen kiinteistön asukkaat ovat valikoituneet mukaan.

Kampanjan viestit on muotoiltu yhteistyössä paikallisen jätehuoltoyhtiö Salpakierron kanssa. Kuvituksia on käytetty, jotta asia on selkeä vieraskielisellekin.

Kampanjan aikana viestinnän vaikutukset mitataan asentamalla anturit sekajäteastioihin. Anturit mittaavat, väheneekö sekajätteen määrä, kun asukkaille annetaan tietoa, selkeytetään viestintää ja osallistetaan heitä.

Lisätietoja saa verkko-osoitteesta www.rodinia.fi/roskasta-raaka-aineeksi. Kampanja toteutetaan yhteistyössä Lahden Talojen, Salpakierto oy:n, Lahden Pelicansin, Lahden kaupungin, Niimaar oy:n, Caproc oy:n, L&T:n ja Hämeen Kuljetuspisteen kanssa.

Kirjoittajista Rajainmäki on Rodinian toimitusjohtaja ja Rantanen Lahden Talojen ympäristöpäällikkö.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut