Eeva Künnapin Esalainen: Lahti tekee ennätyksen: 2022 ei yhtään sairasta – vai onko näin sittenkään?

Eeva Künnap

Vuonna 2022 Lahden kaupunki ehkä viestii Harjun terveyden kanssa iloisena: ”Meillä ei enää sairasteta, taudit on voitettu”. Näin voi käydä, kun seuraa uuden sote-keskuksen toimintaa. Yhtä lailla sairauksista on voitu päästä eroon Iitissä ja Kärkölässä, joita Harjun terveys myös palvelee.

Miksikö näin? Ehkä tästä syystä.

Asiakas eli oireistaan huolestunut lahtelainen soittaa sote-keskukseen. Tavoitteena on saada varattua tarkastusaika lääkärille. Puhelimeen vastaa hoitaja. Hän esittäytyy ja esittää muutaman kysymyksen. Niiden perusteella soittajalle määritellään tiimi, johon hänet lykätään. Sen tarkemmin tiimiä ei selosteta, se voi olla yhtä hyvin kuolemaan tuomitut kuin elämään elvytettävät tai jotain siltä väliltä.

Lähete laboratorioon järjestyy, ja käynti siellä on korona-ajan unelma.

Asiakas soittaa tuloksista Harjun terveyteen. Puhelun aikana hoitaja keskustelee sekä asiakkaan että lääkärin kanssa ja lopputulemana on, että jotain voitaisiin vielä selvittää. Samalla kerrotaan, minä päivänä lääkäri soittaa. Kellonaikaa ei luvata. Lääkäriajasta on turha puhua.

Hoitaja muistuttaa, että soitto tulee tuntemattomasta numerosta. Kyseisenä päivänä puhelin pärähtää. Asiakas vastaa nimellään. Toisesta päästä kuluu: ”Lääkäri täällä”. Keskustelun lomassa asiakas tivaa lääkärin nimeä, sillä tässähän on valelääkärin tai peräti rikollisen mentävä aukko. Kuka tahansa voi hankkia prepaid-liittymän, pukea ylleen henkisen lääkärin takkinsa, soittaa jollekin ja sanoa vaikka: ”Olet aivan terve”.

Harjun terveyden asiakkaalle ei ole vielä valjennut tiimi, täysin toimintamalli, eikä varsinkaan lopputulema.

Lääkärilehdestä (verkossa 2/2021) asiakas löytää sitaatin: ”Harjun terveyden kaikille lääkäreille tiimityömalli ei ole omin tapa tehdä työtä. Työntekijät ovatkin joutuneet arvioimaan, mikä on heille sopiva tapa työskennellä uusissa oloissa”.

Lääkärilehdestä on myös lause: ”Harjun terveys on kuitenkin pyrkinyt pitämään tavoitteista kiinni, ja kaikki potilaiden ylivuoto on valunut ylimääräisenä valmiille listoille”, huomauttaa asiantuntijalääkäri.

Mikä ylivuoto: uusi asiakas vai juuri nyt sairastunut?

Uusien työtapojen opettelu on järkevää ja toivottavasti malli saadaan toimimaan. Jos ei saada, apua tarvitseva voi jäädä sitä ilman. Kun lääkäri ei oikeasti koskaan kohtaa potilasta, sairaudet on vähin erin helppo kadottaa sote-alan tilastoista.

Uusien käytäntöjen takana vaanii raha, jota yritetään säästää nyt lahtelaisten kustannuksella johonkin ilmeisesti tärkeämpään kuin ihmisten hoitamiseen.

Ja ketkä eivät sitä tiedä, Harjun terveys oy on Mehiläisen ja Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän yhteisyritys, joka tuottaa perustason avosairaanhoidon, suun terveydenhuollon, fysioterapian ja terveyssosiaalityön palveluita. Eli hampaistakin voidaan päästä, samoin jumittuvista niskoista.

Muuttuvana elementtinä sote-keskuksen tavoitteissa on kiusallinen valtakunnallinen sote-soppa, johon en näppäimistöäni sotke.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut