Ilkka Kuosmasen Esalainen: Talvi yllätti sähköautoilijan

Ilkka Kuosmanen

Ilkka Kuosmanen

Ensimmäinen talvi sähköautoilijana alkaa olla voiton puolella. Ja kunnon talvihan siitä tulikin. Oli pitkiä pakkasjaksoja, reilusti lunta ja vähän liukkaitakin kelejä.

Tuli todistettua, että sähköauto lähtee kovillakin pakkasilla ”kuin palmun alta”. Ilmastoinnin saa näppärästi päälle kännykän sovelluksesta, eikä lohkolämmittimen kanssa tarvitse puljata.

Sähköauton toimintasäteen radikaali leikkaantuminen tuli kuitenkin pienenä yllätyksenä. Kesällä pikku Skodallani pääsee kaupunkiajoa yhdellä latauksella noin 250–300 kilometriä, mutta kovimmilla pakkasilla täyden akun kapasiteetti oli vain 140 kilometrin luokkaa. Keskikulutus hyppäsi noin 12 kilowattitunnista sadalla kilometrillä jonnekin 20:n tuntumaan. Moottoritienopeuksilla en juuri ajellut, mutta yhdellä latauksella Lahdesta Helsinkiin pääseminen olisi todennäköisesti tehnyt tiukkaa.

Sähköautoilija voi toki valita, haluaako pihistellä. Kun koneen asettaa eco-asentoon, moottorin tehot laskevat, ja lämmitys haipuu olemattomiin. Sitäkin piti kerran kokeilla, kun pakkasta oli 23 astetta. Kalsaa oli jo muutaman kilometrin ajon jälkeen, vaikka olinkin varautunut toppavaatteilla, paksulla pipolla ja hanskoilla. Jos olisin nyt ostamassa sähköautoa, hankkisin ehdottomasti sellaisen, jossa on ajoakkua säästävä ilmalämpöpumppu.

Kylmät kelit lisäävät tietysti myös polttomoottoriautojen kulutusta. Vauhdilla laskevaan bensamittariin ei ole tullut kuitenkaan kiinnitettyä juuri huomiota. Sähköautoilussa kulutuskysymykset ovat sen sijaan aina läsnä.

Sähköautoilijat haluavat lisää pikalatureita Päijät-Hämeeseen – "Pidemmällä reissulla on lähes pakko käyttää pikalatausta"

Sosiaalisen median perusteella vanhanajan talvi on yllättänyt monet muutkin sähköautoilijat. Suomalaisten sähköautoilijoiden eräänlaiseksi grand touriksi näyttää muodostuneen reissu etelästä Lappiin ja takaisin. Näistä matkoista kuuluu raportoida kuvien ja Excel-taulukoiden kera. Jo se että tällainen matkakertomusten laatiminen koetaan tarpeelliseksi, antaa ymmärtää, että Lapin-matkailu sähköautoilla ei ole vielä aivan ongelmatonta.

Paljon keskustelua herätti esimerkiksi Tekniikan Maailman Tesla-testiryhmän tikkuinen matkanteko tammikuussa. Koe osoitti, että latauspisteitä on Lapissa vielä harvassa, eikä niiden harvojenkaan toimimiseen ole aina luottamista. Eikä paraskaan ajotietokoneen algoritmi osaa vielä ennustaa lumituiskun, pakkasviiman tai loskaisen tien aiheuttamaa lisäkulutusta.

Talven ohella sähköautoilun yleistymistä hidastaa edelleen autojen verraten korkea hankintahinta. Valtio tukee liikenteen sähköistymistä meillä moniin muihin maihin nähden kitsaasti. Esimerkiksi Ranskassa tarjolla on 6 000 euron porkkanaraha, kun Suomessa hankintatuki on vain kaksi tuhatta. Saksassa pienen, uuden sähköauton omistajaksi voi päästä kaikkien tukiaisten jälkeen noin 11 000 eurolla.

Vaihtoautotarjontaa alkaa olla jonkin verran, mutta moni suurikaan autokauppa ei näytä osaavan myydä täyssähköisiä vaihtoautoja. Myynti-ilmoituksissa saatetaan listata kaiken maailman kromilisäkkeet, ajoavustimet ja erikoisnamuvärit mutta ei kerrota ajoakun kokonaiskapasiteettia, kulutuslukemia tai esimerkiksi sitä, voiko autoa pikaladata.

Itseohjautuvuus, vetyautot, vireystilan valvonta – nämä 14 asiaa saattavat autoilussa muuttua

Sähköpakettiautojen lista kasvaa nopeasti, Citroënin ensimmäinen sähköpaku on e-Jumpy

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.