Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Itsenäisyyspäivän kunniamerkkien saajat julkistettiin – katso ketkä palkittiin Lahden seudulla

Lukijalta | Jo yksi positiivinen sana kannustaa lasta pitkälle

Ilman positiivisuutta elämä muuttuu harmaaksi. Ilman positiivisuutta ei tule ideoita eikä ilman ideoita pysty kehittämään tai kehittymään.

Koulussa positiivista palautetta saa Wilma-järjestelmän kautta, jos opettaja muistaa tai ymmärtää antaa niitä. Jo yksi positiivinen sana tai ajatus kannustaa lasta pitkälle. Hän muistaa sen kauan ja jaksaa ponnistella vielä lisää.

Negatiivinen palaute muistetaan vielä pidempään, ja se kaikuu mielen sopukoissa aikuisenakin.

Miksi positiivisen palautteen antaminen on niin vaikeaa? Jos antaminen on vaikeaa, niin vastaanottaminen se vasta vaikeaa onkin.

Kehun ja kiitoksen vastaanottamista täytyy harjoitella. Mallioppiminen on avaintekijä; näytä lapselle esimerkkiä, kuinka pystyt antamaan kiitosta ja kuinka pystyt ottamaan sitä vastaan.

Erityisen tärkeitä kehut ja positiivisuudella ohjaaminen on silloin, kun arjen sujuminen ei pysy keskivertonormien sisällä. Kun lapsen kotona on ongelmia tai hänellä on diagnosoitu keskittymisvaikeus, hän ei ole ilkeyttään sellainen kuin on. Se voi olla neuropsykologinen asia, johon hän ei pysty itse vaikuttamaan vaikka haluaisi.

Negatiivinen palaute muistetaan vielä pidempään, ja se kaikuu mielen sopukoissa aikuisenakin.

Keskittymisvaikeuksista kärsivä lapsi tarvitsee omilta aikuisiltaan kärsivällisyyttä, pitkäjänteisyyttä, turvallisuutta ja rakkautta. Hänelle rutiinit ovat tärkeitä, niiden avulla hän pystyy ankkuroitumaan hetkeen turvallisesti.

Hänelle ohjeet pitää palastella sopivan kokoisiksi paloiksi, muistuttaa ja ohjata. Hänelle pitää opettaa ja näyttää, miltä tunteet tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat.

Tällainen lapsi tarvitsee paljon rakkautta ja aikaa kotona. Päiväkodissa ja koulussa hän tarvitsee tukea ja apua sopeutumiseen. Opettajan suhtautumisella on todella suuri merkitys lapsen opinpolun alkutaipaleella, joka määrittelee tulevaisuuden suuntaa.

Kannustaako opettaja lasta tavoitteissa vai latistaako hän lapsen? Pysyykö motivaatio oppimiseen yllä? Siitä riippuu millaisen tulevaisuuden eväät lapsi saa.

Meidän lapsemme vastuuopettaja on hyvä esimerkki. Hän suhtautuu työhönsä intohimoisesti ja haluaa ilmiselvästi lasten parasta. Hän ymmärtää lasten haasteet, osaa kannustaa ja tukea tarpeen mukaan.

Hän näkee lapset yksilöinä ja ymmärtää jokaisen mahdollisuudet. Opettaja muistaa antaa positiivista palautetta lapsen kokoisista onnistumisista kannustavan viestin kera.

Koulusta voi saada tukea terveydenhuollon, apuvälineiden, avustajien ja mukautettujen koulujärjestelyiden kautta. Kolme asiaa tarvitaan, jotta lapsi tuntee olonsa hyväksi koulussa: tukea kotoa, asiantuntevaa ohjausta opettajalta sekä riittävät resurssit koulusta.

Mahdollisuudet jokaisen lapsen koulunkäynnin tukemiseen ovat olemassa. Niitä pitää osata käyttää oikein ja oikea-aikaisesti!

Tällä kirjoituksella haluan antaa positiivisen palautteen lapseni opettajalle ja rehtorille!