Pääkirjoitus: Digiloikka pitää ulottaa myös rokotuksista tiedottamiseen

AstraZenecan rokotukset peruttiin tältä viikolta, mutta tieto ei tavoittanut kaikkia. Katja Luoma

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä ilmoitti toissa perjantaina keskeyttävänsä AstraZenecan rokotteiden antamisen. Siinä se noudatti muun maan tavoin THL:n suositusta. Uutisoinnin mukaan Hyky lupasi myös olla yhteydessä niihin, joiden rokotusaika muuttuu. Tällä viikolla rokotusaika siirtyi yli tuhannella ihmisellä. Rokottamatta jäi riskiryhmiin 1 ja 2 kuuluvia sekä sote-ammattilaisia. Nämä ryhmät eivät myöskään ole voineet varata aikoja.

Päätös rokotusten keskeyttämisestä oli linjassa monen muun valtion päätösten kanssa ja siten ymmärrettävä. Vähintäänkin epäilyksen varjo nousi AstraZenecan koronarokotteen ylle, kun jotkut rokotetut olivat muutamia päiviä piikin jälkeen saaneet veritulpan. Vaikka määrät eivät olleet tilastollisesti merkittäviä, asian selvittämiseksi tarvittiin aikalisä rokotuksissa.

Hyvinvointiyhtymä tiedotti rokotusten keskeyttämisestä perjantaina, ja maanantaina se kävi seikkaperäisemmin läpi sen, ketä muutos koskee ja kuka voi varata uutta aikaa. Tämä kaikki tapahtui yhtymän verkkosivuilla. Erikseen ei kuitenkaan kontaktoitu niitä, joita muutos kosketti.

Vaikka tieto levisi laajalti tiedotusvälineissä, kaikkia se ei silti tavoittanut. Ylimääräistä sählinkiä aiheutti se, että monet sellaisetkin, joiden rokotus oli siirretty, saivat rokotuksesta muistuttavan tekstiviestin alkuperäisen aikataulun mukaisesti. Ei ihme, että useampia henkilöitä kävi kääntymässä turhaan rokotuspaikoissaan.

Hyvinvointiyhtymän avosairaanhoidon ylilääkäri Kimmo Kuosmanen perusteli aiheetonta tekstiviesti- ja sähköpostimuistutusta sillä, että yhtymä ei voi estää sellaisia muistutuksia, jotka asiakas on varannut rokotusajan sähköisesti ja varannut viestimuistutuksen itse.

Asiakkaan näkökulmasta tämä kuulostaa kummalliselta, vaikka taustalla kuinka olisi esimerkiksi tietoturvaan liittyvä lainsäädäntö. Epäselvästä tiedottamisesta syntyi todennäköisesti ylimääräistä sählinkiä myös puhelinajanvaraukseen, jossa toisaalta oli aloitettu 70–74-vuotiaiden rokotusvaraukset ja toisaalta piti vastata tiedusteluihin oman rokotuksen kohtalosta.

Terveydenhoidossa tieto pitää välittää henkilökohtaisesti.

Korona-aikana yhteiskunta on ottanut digiloikkaa monella sektorilla. Verkkokauppa on kiihtynyt ja palaverit pidetään etänä. Digiloikka tarkoittaa arjen helpottamista.

Terveydenhoidossa on tärkeää, että oleellinen tieto viestitään henkilökohtaisesti. Digitaalinen viestintäteknologia antaa siihen tehokkaita mahdollisuuksia. Olipa esteenä lainsäädäntö tai ohjelmisto, niitä pitää voida muuttaa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.